U ziet de prijzen op de bon. De surimi sticks - een mix van vis en ei met een krabaroma - van € 0,79 zijn van het in Nederland nauwelijks bekende merk Vici. Het is eigendom van Vichiunai uit Litouwen. In het pakje zit 200 gram surimi, keurig per staafje verpakt in een wikkel. Het is ongelofelijk dat het kan voor zo weinig.

De sticks van 1,29 zijn van Albert Heijn. Ook daar zit 200 gram in. Ze zijn maar liefst 63% duurder maar heten dan ook 'duurzaam'. En wat blijkt? De code op het pakje is hetzelfde: LT 68-08 EB. Het is de code van Vichiunai.

En nou zou ik het weleens willen weten: maakt Vichiunai voor AH andere surimi dan voor zichzelf?

Over Vichiunai vroeg Foodlog vroeger al eens wat er voor kip in de sticks was verwerkt. Kooikip of een Baltische vrije uitloper? AH wilde het ons destijds niet vertellen. Inmiddels zijn ze er open over. Op het pakje van AH staat tegenwoordig dat er naast Alaska koolvis en Pacifische heek 'vrije-uitloop kippen-eiwitpoeder' in verwerkt is. Het pakje van Vici heeft het gewoon over 'visvlees' en 'gerehydrateerd kippeneiwitpoeder', net zoals AH vroeger toen die ook al zei dat zijn huismerk sticks 'duurzaam' waren.

Worden we opnieuw duur-zaam in het ootje genomen, op prijs dus? AH: vertel het ons! Don't be shy, want misschien hebben jullie alweer een parel op het schap zonder dat jullie dat zeggen. Waarom het zonodig herverpakt moet worden is me alleen een raadsel. Er kan toch ook wel gewoon een stickertje op: 'duurzaam'? Dat hoeft het vast geen 63% meer te kosten.

surimi


Fotocredits: Foodlog.nl

Dit artikel afdrukken