Superscanner.nl is afgeleid van de Britse website mySupermarket. Consumenten kunnen op de site hun boodschappenmandje vullen en daarna vergelijken bij welke van de aangesloten supermarktketens ze het goedkoopst uit zijn.

Alwin van der Velden en Andries Mooij verzamelen dagelijks de prijzen die supers op hun websites vermelden. Op superscanner.nl zie je meteen waar bijvoorbeeld de anderhalve liter Coca-Cola het goedkoopst is. Op dit moment doen Plus, Dekamarkt, Jumbo en Albert Heijn mee. Stap voor stap moeten het er meer worden.

'Met één druk op de knop'.
Superscanner zegt: "Uiteindelijk moeten klanten op onze website hun winkelwagen kunnen vullen en die winkelwagen vervolgens kunnen overhevelen naar de voordeligste supermarkt. Dan wordt het voor consumenten een logische stap om eerst naar onze site te gaan als ze online boodschappen willen doen.”
Daar is ook een app voor in ontwikkeling, maar omdat de meeste mensen hun online boodschappen vanachter de computer doen, ligt de nadruk nu nog op de site.

Superscanner.nl laat je zien bij welke super je jouw boodschappenlijstje het goedkoopst kunt krijgen
Jouw lijstje
Superscanner.nl onderscheidt zich van sites als Reclamefolder.nl en Spotta.nl door het hele aanbod te vergelijken, niet alleen folders of aanbiedingen. Boodschappen-app Sjoprz is ook vooral gericht op het scoren van de goedkoopste boodschappen, maar stuurt je daarvoor bij verschillende winkels langs. Superscanner.nl laat je zien bij welke super jouw boodschappenlijstje het goedkoopst kunt krijgen.

Verdienmodel: data, maar niet van de klant
De website is gratis. Superscanner.nl springt in op de verwachting dat online-shoppen een hoge vlucht gaat nemen. De initiators denken te gaan verdienen door de data die ze verzamelen over producten en prijsontwikkeling te verkopen aan fabrikanten en retailers. Klantgegevens gaan niet in de verkoop, laten ze weten. Daar houden klanten immers niet van.

Fotocredits: 'shoppingbasket (plain)', tarrytown
Dit artikel afdrukken