Wakker Dier kwam twee weken geleden met cijfers waaruit zou blijken dat de supers tegen alle afspraken en maatschappelijke gevoelens in vorig jaar extra flink met vleesaanbiedingen zouden hebben gestunt.

Staatssecretaris Dijksma schaarde zich opmerkelijk snel achter de cijfers en gaf desgevraagd aan geen reden te hebben om aan de correctheid daarvan te twijfelen. Omdat het niet zoveel zin heeft om de cijfers van Wakker Dier te beoordelen als je niet weet hoe de marktcijfers er volgens professionele marktonderzoeksburo's uitzien, vroegen wij de cijfers op bij één van de drie grote professionele buro's die ze in Nederland verzamelen.

Daling verkopen van vleesaanbiedingen met 10%
Op basis van cijfers voor de acht grootste supermarktformules stelde Joop Holla van GfK vast dat voor elke euro die in 2014 aan vlees werd uitgegeven 26,6% werd uitgegeven middels ondersteuning van een aanbieding. In 2013 lag dit onderdeel van de verkopen op 29,7%. Daarmee kan worden vastgesteld dat het aantal verkopen op basis van aanbiedingen met ongeveer 10% is gedaald.

Kiloknallen licht gedaald, promoties vleesvervangers bijna verdubbeld
Voorts zette Holla voor Foodlog een vergelijking van de promoties in 2013 en 2014 op. De cijfers zijn gebaseerd op de aanbiedingen van alle supermarktformules van ons land. Daarmee mogen ze als een betrouwbare weergave van de werkelijkheid gelden.
Onderstaande grafiek geeft in de laatste kolom de verandering weer. Een cijfer onder de 1 betekent een daling. Een cijfer boven de 1 betekent een stijging. Te constateren valt dat de supers 2% minder daadwerkelijke kiloknallers* hebben gepromoot. Ze zijn hun promoties meer zijn gaan zoeken in juist kleinere verpakkingseenheden. Wakker Dier beweerde dat er 19% meer kiloknaller-aanbiedingen waren gedaan in 2014.

kiloknallersjoopholla


Zeer opvallend echter is de stijging van het aantal aanbiedingen van vleesvervangers met 88%. Die markt is nog klein, maar dan toch nagenoeg verdubbelde promoties laten zien, is verrassend goed nieuws voor Wakker Dier. De organisatie maakt er echter met geen woord melding van. Dat gevoegd bij hun +19% versus de -2% van expert-teller GFK doet helaas toch twijfelen aan de kwaliteit van het cijfermateriaal en intenties van de dierwelzijnsvechters. Jammer, want ze hadden het afgelopen jaar sterke campagnes en wisten onder meer samen met Jumbo de Kip van Morgen uit het slop te trekken.

Koffie met taart
De staatssecretaris meldde eind vorige week dat ze binnenkort met de supermarkten in conclaaf gaat over een Convenant Stoppen met Knallen. Zoals blijkt, zijn ze daar verder mee dan iedereen durfde te hopen. Niet alleen knalden ze minder, ze blijken ook plankgas te hebben gegeven op de promotie van vleesvervangers. Het lijkt erop dat de 'politieke druk' die Dijksma in de Kamer tegen hen opbouwde weer in de ijskast kan. Ze doet er beter aan de supers te ontvangen met een excuus en feestelijke koffie met taart vanwege hun maatschappelijk gewenste gedrag.

Verkiezingskoorts
Boze tongen beweerden dat het gedrag van zowel de staats als de Kamer geïnspireerd was door de komende verkiezingen. Zo langzamerhand vindt immers de hele Nederlandse samenleving supers een stelletje gehaaide boeven die boeren uitknijpen. Daar paal en perk aan stellen door het gestunt met vlees te beteugelen voelt als een goede zaak en zorgt voor stemmen uit sympathie.

Gelukkig blijkt het Convenant niet nodig en hebben het regeringsbeleid én de campagnes van Wakker Dier nu al resultaat gebaard. Dat is geweldig nieuws. Er is al veel meer resultaat geboekt dan we met z'n allen durfden te dromen. Wat ons betreft krijgt de staats alleen daarom nu al een positief stemadvies. Haar zouden we echter de goede raad willen geven om cijfers altijd even te checken bij vaklui.

* (noot toegevoegd om 11:25h) Wakker Dier hanteert als basis voor de bepaling van de betekenis van het woord 'kiloknaller' de prijs van €4,12, ongeacht het gewicht van de verpakking. Dat betekent dat ook een 1-persoons portie van een 100 gram al een kiloknaller kan zijn als die in de aanbieding is. Het woord kiloknaller is afgeleid van de grote voordeelverpakkingen zoals die in het verleden in zwang kwamen. Die blijken supermarkten af te bouwen. Het beeld van het beleid dat uit de GfK-cijfers naar voren komt, is dit: supers bouwen hun kilopromoties af, gebruiken ook promoties in kleinere verpakkingen vlees in hun margemix (niet anders dan wasmiddelen, aanbiedingen in groenten en fruit, kant&klare vegetarische maaltijden of bier) om klanten te verleiden hun boodschappen bij hen te doen én geven nadrukkelijk gas op de promotie van vleesvervangers.
Deze noot namen we op na overleg met Wakker Dier hedenmorgen omdat we volgens hen onvoldoende duidelijk maakten dat de Wakker Dier-definitie van de kiloknaller niet correspondeert met de daadwerkelijke kiloknaller in kiloverpakkingen (en grotere) waarvan het woord is afgeleid. Wakker Dier hanteert een nieuwe betekenis van het woord en stelt de grens daarvan op de kiloprijs van €4,12 omdat de gemiddelde prijs van kattenvoer op dat niveau ligt. Die betekenis wijkt af van de primaire betekenis die dit neologisme volgens het ANW heeft in de Nederlandse samenleving: 'winkel die producten voor zeer lage prijzen verkoopt, meestal een goedkope slager die relatief grote hoeveelheden vlees voor lage prijzen verkoopt of een supermarkt die grote hoeveelheden vlees voor lage prijzen verkoopt; goedkope slager'. Dergelijke winkels kwamen in de jaren '70 van de vorige eeuw op. Later ging de kiloknaller deel uitmaken van het assortiment van de supermarkt, Met name de voormalige C-1000 formule was gebaseerd op grootverpakkingen vlees tegen een lage prijs. Voor Van Dale blijkt het woord nog te nieuw.


Fotocredits: Al uw verse vlees, altijd voordeliger, Photocapy
Dit artikel afdrukken