image


Hoe zat het ook alweer met die tientallen procenten stijging van 'biologisch'? Dat ging toch om zo'n 60 miljoen?

Groenten doen het dus beter dan biologisch. Zou de consument soms denken dat wat minder snack en K&K al een eind helpen?

De verkopen van verse groenten via het supermarktkanaal zijn in 2007 in waarde met bijna 6% gestegen ten opzichte van 2006. Vooral de panklare verse groenten boekten een flinke groei. In totaal kwamen de supermarktverkopen van verse groenten inclusief de panklare groenten in 2007 uit op ruim 1,37 miljard euro in 2007. Voor de verwerkte groenten ziet het beeld er minder positief uit. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen, die door het Productschap Tuinbouw zijn aangekocht.
Verwerkt groenten
Bij de groentenconserven is de supermarktverkoop in waarde toegenomen met 6%, maar in volume is de verkoop gedaald met 4%. Dit komt vooral door prijsstijgingen van de grondstoffen, zowel voor het product zelf als voor de verwerking. Diepvriesgroenten laten een lichte afname zien met 2%, zowel in waarde als in volume. Bij de tafelzuren is de verkoopwaarde in de supermarkt vrijwel gelijk gebleven met een daling van slechts 1%, maar het volume is verder met 6% gedaald. De verkoop van verse groenten wordt alleen in waarde gemeten, niet in volume.

Verse groenten
De supermarktverkoop van verse groenten wordt op de eerste plaats gedomineerd door de vruchtgroenten, die in 2007 een toename laten zien van 5% in waarde. Dit komt vooral door de stijging van de verkoop van tomaten (+6%) en paprika (+7%), terwijl de komkommer een stabiel beeld laat zien (+1%) evenals de courgette (0%). Aubergine en mais doen het als kleine productgroepen ook goed met een stijging van respectievelijk 13% en 20%.

De slasoorten laten ook een groei zien van 5% in 2007, waarbij de groei vooral zit in de slapakketten (+18%), rucola (+26%) en veldsla (+10%). De koolsoorten laten als groep een stabiele groei zien van +2%, met flinke
verschillen tussen de soorten. Bloemkool kent een verkoopstijging van +9%, terwijl broccoli als tweede groep een lichte daling toont van –2%. Verder is de verkoop van de peulvruchten flink gegroeid met +10%, vooral ten gunste van de grootste productgroepen sperziebonen (+11%) en snijbonen (+10%).

De gemengde groenten laten ook flinke groei zien van +12%. De panklare groenten zijn onderdeel van de verse groenten, met als belangrijkste productgroep de gemengde groenten. De wok- en roerbakgroenten springen er bij de gemengde groenten uit. De verkoopwaarde hiervan steeg bij de supermarkt met 18% ten opzichte van 2006, terwijl ook de verkoop in volume een soortgelijk beeld laat zien van +17%. Qua volume en waarde nemen de soepgroenten de tweede positie in bij de gemengde pakketten, maar op beide gebieden was er wel sprake van een daling van 2%.

De verkoop van zowel de bami-en nasipakketten als de macaroni- en spaghettipakketten blijft groeien met respectievelijk 5 en 10% in waarde en 2 en 8% in hoeveelheid. Bij hutspot, het eerste gemengde pakket dat jaren geleden in het assortiment werd opgenomen, neemt de verkoophoeveelheid 11% toe, maar daalde de waarde met 7%. Relatief nieuwe gemengde producten als het gourmet pakket en de mosselgroenten blijven weliswaar nog bescheiden in volume, maar realiseren wel stijgingspercentages van 55 en 71% in waarde.



bron: Productschap Tuinbouw met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken