De Duitse supermarkt Edeka brengt weer een controversiële reclame. De spot barst van de tonnetjeronde mensen. Is het een goede oproep voor gezond eten, ongegeneerde fat shaming of een zeer geslaagde aandachtstrekker?
Edeka schuwt (maatschappelijk) beladen of controversiële onderwerpen niet. Het bedrijf bracht al eerder het verhaal van een oude man die zijn eigen begrafenis in scène zette omdat zijn kinderen nooit tijd voor hem hadden.
De nieuwste spot heet Eatkarus. Het verhaal speelt zich af in een wereld waar alles en iedereen dik, zeg maar kogelrond is. De dikkerds bewegen zich weinig geïnspireerd door het leven en eten niets anders dan een grauw-groene prut. Een jongetje kijkt jaloers hoe een vogel wegvliegt. Hij probeert op allerlei manieren zelf ook kunnen vliegen. Uiteindelijk ontdekt hij de vogel bessen eet. Vanaf dat moment eet hij alleen nog maar fruit. De afloop is voorspelbaar: het inmiddels slanke jongetje vliegt aan het eind de film uit.
Gezond eten
Edeka wil met het filmpje de aandacht vestigen op gezonde voeding: "Eet zoals degene die je zijn wilt". De gebruikte beelden - en vooroordelen - maakten op de sociale media inmiddels een storm van kritiek los. Het filmpje is miljoenen malen gedeeld en bekeken en de commentaren liegen er niet om.
Fat shaming
"Wat wil Edeka ons hiermee zeggen? Alle dikkerds eten zooi? Alleen bessen eten maakt dun?", luidt een tweet. Een andere: "Hé Edeka, weet je wie je met #Eatkarus een lol doet? Pesters op school en een dieetindustrie die aan 'fat shaming' doet". Fat shaming, discriminatie van dikkerds, gaat velen te ver. Bij de Duitse Reclame Code Commissie zijn de eerste klachten al binnen.
Edeka zegt in een bericht op Facebook dat het uiteraard niet de bedoeling is mensen met overgewicht te discrimineren. "Het is de bedoeling door middel van een 'zekere overdrijving' het bewustzijn voor gezond en bewust eten te vergroten", stelt Edeka.
Onderwijl slaagt het bedrijf er alweer in iedereen over Edeka te laten praten.
Dit artikel afdrukken
De nieuwste spot heet Eatkarus. Het verhaal speelt zich af in een wereld waar alles en iedereen dik, zeg maar kogelrond is. De dikkerds bewegen zich weinig geïnspireerd door het leven en eten niets anders dan een grauw-groene prut. Een jongetje kijkt jaloers hoe een vogel wegvliegt. Hij probeert op allerlei manieren zelf ook kunnen vliegen. Uiteindelijk ontdekt hij de vogel bessen eet. Vanaf dat moment eet hij alleen nog maar fruit. De afloop is voorspelbaar: het inmiddels slanke jongetje vliegt aan het eind de film uit.
Gezond eten
Edeka wil met het filmpje de aandacht vestigen op gezonde voeding: "Eet zoals degene die je zijn wilt". De gebruikte beelden - en vooroordelen - maakten op de sociale media inmiddels een storm van kritiek los. Het filmpje is miljoenen malen gedeeld en bekeken en de commentaren liegen er niet om.
Fat shaming
"Wat wil Edeka ons hiermee zeggen? Alle dikkerds eten zooi? Alleen bessen eten maakt dun?", luidt een tweet. Een andere: "Hé Edeka, weet je wie je met #Eatkarus een lol doet? Pesters op school en een dieetindustrie die aan 'fat shaming' doet". Fat shaming, discriminatie van dikkerds, gaat velen te ver. Bij de Duitse Reclame Code Commissie zijn de eerste klachten al binnen.
Edeka zegt in een bericht op Facebook dat het uiteraard niet de bedoeling is mensen met overgewicht te discrimineren. "Het is de bedoeling door middel van een 'zekere overdrijving' het bewustzijn voor gezond en bewust eten te vergroten", stelt Edeka.
Onderwijl slaagt het bedrijf er alweer in iedereen over Edeka te laten praten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op de Duitse website staat onder de vogeljongen-foto, die je kunt activeren, een SUPER-KNÜLLER (Sie sparen 40%) voor Pringler Stapelchips…
Waarschijnlijk gaat het EDEKA om de ‘beleving’ van afvallen, niet om afvallen ten koste van de omzet...
Want als ze het meenden zouden ze beter hun assortiment aanpassen, of junk zonder 40% beschikbaar stellen maar niet promoten.