Nieuws
-
Gezonheidsnieuws wordt steeds ingewikkelder. Moet je nagaan hoe moeilijk het is om zinvolle maatregelen te treffen.
De WHO zag met suiker gezoete frisdrank als een waarschijnlijke bijdrage aan overgewicht. Recent Brits onderzoek laat echter geen verband zien. De European Food Information Council (EUFIC) meldt dat wetenschappers van de Universiteit van Bristol met MRC Human Nutrition Research in Cambridge de drankconsumptie van kinderen van vijf tot zeven jaar onderzochten. Na een statistische techniek die variabelen als fysieke activiteit elimineert, bleek er geen significant verband tussen lichaamsvet en met suiker gezoete frisdrank.
Integendeel
Kinderen met een hoge inname van caloriearme of suikervrije drank waren zelfs dikker dan kinderen met een lage inname van dergelijke drankjes. De onderzoekers geven als mogelijke oorzaak aan dat ouders van obese kinderen sneller dergelijke dranken aan hun kinderen geven.
Methode
521 vijfjarigen en 682 zevenjarigen hielden een driedagendagboek bij. De onderzoekers categoriseerden de dranken in suikergezoete drank, fruitsap, melk en water. Vetmassa werd op de leeftijd van negen jaar gemeten aan de hand van een nauwkeurige dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA) methode.
bron: VMT
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Beter eten is in, of liever: de analyse-van-hoe-het-is-maar-niet-moet is in. Vanuit de landen waar het slechtst wordt gegeten - de US en the UK -...
-
Naar aanleiding van mijn posting gisteren over de relatie tussen voeding en gedragsstoornissen, ontving ik van Melchior Meijer, de kritische...
-
In 2010 moeten mensen minder zout eten en moet de voedingsindustrie minder zout toevoegen aan levensmiddelen, zegt minister Klink van...
-
Zou het nou ook helpen als je ze als kruid bij je gebakken zalmmoot neemt? Het toevoegen van oregano en rozemarijn aan producten helpt om...
-
MRSA, dat is die varkensbacterie die van dier op mens kan overspringen. Een uitbraak is niet zo best voor ons. Je mag het een beetje vergelijken met...
-
Veel te lang had ik al niet meer op Ode gekeken, de site bij het gelijknamige blad dat door ex NRC-journalist Jurriaan Kamp werd op gericht uit...
-
Van 19 tot en met 21 december vergadert de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie in Brussel. Daar zal ook worden gesproken...
-
Het is Pinksteren vandaag, het feest van extatisch in vuur en vlam staan. Juist nu is er goed nieuws voor mensen met aanleg voor de meest...
-
Op basis van Gary Taubes' "Good Calories, Bad Calories", schreef Melchior Meijer in de jongste Weekendbijlage van het Algemeen Dagblad: Zin en...






3 reacties
Ik vind deze reactie
eh..
uitvoert dan wel betaalt
Ik vind deze reactie
En als sociologe met een sterke statistische inslag ben ik deze uitdrukking ook nog nooit tegengekomen, al doet hij me wat Vlaams aan. Maar goed, even de linken terug volgen en ze blijken een doodnormale analyse-techniek te hebben gebruikt waarmee ze het effect van 1 variabele kunnen meten onder constant houding van andere variabelen. Dan volgt de conclusie "the results showed no significant association between body fat and sweetened drinks consumption."
Dat neemt overigens niet weg dat je niet altijd kritisch moet kijken naar wie het onderzoek uitvoerd dan wel betaald.
Ik vind deze reactie
Door wie is dit onderzoek betaald? Er was onlangs een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat onderzoeken die betaald werden door de frisdrankindustrie significant beter over die industrie schreven dan onafhankelijke. "Statistische technieken" lijken mij daar bij uitstek geschikt voor.
Lies, damned lies and statistics.