Een onderzoek onder 5.000 kinderen tussen de 9 en 11 jaar laat zien dat er een sterke associatie bestaat tussen de kwaliteit van hun ontbijt en hun schoolprestaties.

Kinderen die gezond ontbijten, hadden een twee keer grotere kans om bovengemiddeld te presteren in vergelijking met kinderen die niet ontbijten. Een ongezond ontbijt zoals snoep of chips, wat één op de vijf kinderen zei te eten, had dit positieve effect niet. Ook het eetgedrag gedurende de rest van de dag bleek een positieve relatie met schoolprestaties te hebben.

Volgens auteur Hannah Littlecott van Cardiff University is dit "het sterkste bewijs ooit van de relatie tussen het eetpatroon van leerlingen en hoe ze het doen op school". Dit heeft volgens Littlecott belangrijke gevolgen voor scholen: “Veel scholen vinden dat tijd besteden aan gezondheid afleidt van hun belangrijkste taak; les geven. Hierbij zien ze over het hoofd dat gezondheid juist leidt tot betere prestaties. Het verbeteren van de gezondheid zou ook core business van scholen moeten zijn.”

De onderzoekers geven aan dat verder onderzoek nodig is naar de oorzaak-gevolg mechanismen achter de gevonden statistische relaties.
StoneHearth
Reageer
  • Deel
Druk af