image

Je kunt er over schrijven wat je wilt, maar 'kastrieren' moet. 'Verdaubt'.
Zelfs die lieve duurzame wereldverbeteraars van People+ trappen erin, terwijl ze blijken te weten dat het niet hoeft.

Leuk hé, die steenkolen Duitse spot van Wakker Dier? M'n oren gaan ervan tuten en m'n ballen doen er pijn van.

Uit de P+ nieuwsbrief van vandaag:

Stichting Wakker Dier heeft een bronzen Effie gewonnen, de prijs voor effectiviteit in de reclamewereld, voor haar campagne tegen de onverdoofde castratie van biggetjes. De campagne maakte een eind aan de onverdoofde castratie van 6 miljoen biggen per jaar. Wakker Dier is er trots op: “Het is voor het eerst in Nederland dat een actie-organisatie deze prijs wint. En dat een organisatie zonder hulp van een reclamebureau wint.” Het was voor de reclamewereld ook even wennen om actievoerders op het podium te zien staan. Presentator Beau van Erven Dorens maakte een grapje over de mededeling vooraf van Wakker Dier dat ze niet zouden komen als er op het feest in bioscoop Tuchinski foie gras zou worden geserveerd. De tv-presentator: “We hebben dat vanmiddag dus maar opgegeten”. De dierenactivisten maken dan ook een doorstart met de bekroonde campagne, “want nog steeds worden vier miljoen biggetjes in Nederland onverdoofd gecastreerd. De meeste van deze dieren gaan vervolgens op transport naar Duitsland om daar vetgemest te worden.”
Met de prijswinnende campagne zorgde Wakker Dier ervoor dat de meeste biggen in Nederland verdoofd zullen worden bij castratie. Dit geldt echter nog niet voor de levende exportvarkens. Nederland stuurt jaarlijks bijna vier miljoen (CBS, 2006) mannelijke varkens op veetransport. Het grootste gedeelte hiervan gaat naar Duitsland. Ook voor deze varkens kost de verdoving maar één cent per kilo. Grote trekkers achter de stijgende markt in varkensvlees in Duitsland zijn de Aldi en de Lidl. In Nederland verkopen zij binnenkort varkensvlees van verdoofd gecastreerde biggen, maar in Duitsland regelen ze dat (nog) niet. “Discriminatie,” vinden Wakker Dier en Provieh, de Duitse zusterorganisatie. Vandaag startte Wakker Dier met radiospots tegen de Duitse supermarkten: “Ding Dong, vandaag Karbonade lecker gutkauf aus Holland, want die Biggetjens sind unverdaubt kastriert”.
We citeren de website van Wakker Dier: “Na diverse radiospots en ludieke acties zwichtten vorig jaar juni de Hema, Unox en de Nederlandse supermarkten voor de campagne van Wakker Dier. Het ene bedrijf na het andere werd door reclame-uitingen op radio of internet overtuigd om diervriendelijke keuzes te maken. McDonald’s, Burger King, CoopCodis en de Febo stopten zelfs helemaal met de castratie. Hierna volgde de verklaring van Noordwijk: overheid, vleesindustrie en supermarkten tekenden gezamenlijk een overeenkomst waarin zij verklaren dat vanaf januari 2009 heel Nederland geen vlees meer eet én exporteert van onverdoofd gecastreerde biggetjes.”


bron: people+

Dit artikel afdrukken