Ik zou willen weten bij hoeveel supermarkten we de meeste boodschappen doen. Zo te zien, lopen de mensen met een klein budget per persoon de koopjes na. Mensen met weinig tijd doen hun boodschappen bij 1 super. Dat lijkt me een relevantere conclusie uit dit onderzoek.
Een zeer ruime meerderheid van 81% van de ruim 7 miljoen huishoudens in Nederland bezoekt meerdere supermarkten. Slechts 9% haalt alle boodschappen bij één supermarkt. Dat blijkt uit een enquête onder 250.00 Nederlanders van onderzoeksbureau en databasebeheerder Acxiom. Van de geënquêteerden zegt 34% naar vier of meer supermarkten te gaan, 27% naar drie en 30% naar twee supermarkten. De loyaalste klanten zijn te vinden onder de hoogopgeleide, alleenstaande ouderen met een bovenmodaal inkomen. De shophoppers zijn te vinden onder de huishoudens bestaande uit vijf tot zes personen met een benedenmodaal inkomen.
De trouwe klanten bezoeken veelal Albert Heijn en C1000 winkels. Dat komt mede omdat deze supers verreweg de meeste vestigingen hebben. Ook de bezoekers van buurtsupers als Meermarkt en Spar zijn trouw. Onder de huishoudens die vier of meer supers bezoeken zijn Albert Heijn en C1000 overigens ook in trek. Daarnaast bezoeken deze huishoudens veelal de Aldi en de zelfbedieningsgroothandels Makro en Sligro.
bron: Distrifood met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken
Een zeer ruime meerderheid van 81% van de ruim 7 miljoen huishoudens in Nederland bezoekt meerdere supermarkten. Slechts 9% haalt alle boodschappen bij één supermarkt. Dat blijkt uit een enquête onder 250.00 Nederlanders van onderzoeksbureau en databasebeheerder Acxiom. Van de geënquêteerden zegt 34% naar vier of meer supermarkten te gaan, 27% naar drie en 30% naar twee supermarkten. De loyaalste klanten zijn te vinden onder de hoogopgeleide, alleenstaande ouderen met een bovenmodaal inkomen. De shophoppers zijn te vinden onder de huishoudens bestaande uit vijf tot zes personen met een benedenmodaal inkomen.
De trouwe klanten bezoeken veelal Albert Heijn en C1000 winkels. Dat komt mede omdat deze supers verreweg de meeste vestigingen hebben. Ook de bezoekers van buurtsupers als Meermarkt en Spar zijn trouw. Onder de huishoudens die vier of meer supers bezoeken zijn Albert Heijn en C1000 overigens ook in trek. Daarnaast bezoeken deze huishoudens veelal de Aldi en de zelfbedieningsgroothandels Makro en Sligro.
bron: Distrifood met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Omdat de voeding hier duurder is dan in Nederland, gaan steeds meer Vlamingen over de grens kopen. Rijden ze voor een pak euro's benzine op, omdat een brood 20 cent goedkoper is in Holland.
Overigens komt dit de supermarkten zeer goed uit. Ze hebben liever hoppende klanten, dan slaafstrouwe. Waarom? Het zijn meesters in orchestreren van impuls- en andere vaak overbodige aankopen. Dus wie zo een supermarkt binnenstapt en op prijzenjacht is, komtvaak met meer buiten dan de bedoeling was.
Nee lizet het is niks nieuws. Zelf ben ik ook zo ontrouw als de pest. En iedere kruidenier weet dat ik dat ben. Daarom verdelen zij hun klantenbestand in primaire klanten, die het merendeel in hun winkelformule kopen, en secundaire klanten, zij die het merendeel elders kopen maar ook in hun winkel wekelijks boodschappen komen doen. Nederland heeft mischien wel het dichtste levensmiddelendistributienetwerk in Europa. Bijna iedere consument beschikt binnen een straal van ca. 3.000 meter over 3-4 supermarkten. Daarom is de bezoekfrequentie van de klanten aan supermarkten zo hoog en het omzetaandeel diepvries zo laag.
Bekend is ook dat een hard discounter als Aldi een lagere bezoekfrequentie heeft dan een servicesupermarkt. 2x Per maand naar de discounter voor de bulkboodschappen en 2x per week naar de super voor vers en de vergeten boodschappen is een bekend boodschappenpatroon bij gezinnen. Logisch want met zoveel winkels om de hoek die 12 uur per dag open zijn hoef je van je huis geen voorraadkast te maken. En denk eens aan consumenten die door de week hun boodschappen doen bij hun werkplek en in in het weekend in de omgeving van hun woning. Axciom vertelt dus niks nieuws. Het is alleen nieuws wanneer ze het afzetten tegen de cijfers van Frankrijk en de VS, waar Axciom vandaan komt. Onderzoekbureaus als GFK verschaffen de Nederlandse supermarkthoofdkantoren al tientallen jaren een wekelijks overzicht hoe de primaire en secundaire klantenstromen lopen door de vaderlandse winkelformules. Ik begrijp de nieuwswaarde van dit bericht dan ook niet voor een vakblad als Distrifood.
Tuurlijk, omdat dat in het plaatje past. :)
En ik hier ook wel regelmatig refereer aan "mijn appie".
De chinese supermarkt tel ik trouwens niet mee als supermarkt. (effe voor de duidelijkheid)
Yuppen-AH, AH XL, De Natuurwinkel, EKO Plaza, Plus, Chinese supers. In de nieuwe Markthof-gebied in Den Haag zitten ze allemaal vlak bij elkaar.
Maar ik lees geen aanbiedingsfolders voordat ik een van die winkels bezoek. Ik koop ook geen Snickers om aan mijn smurflimiet te komen. Ik let wel redelijk op prijzen in de supermarkt zelf en heb een soort gemiddeld streefbedrag in mijn hoofd dat ik wil uitgeven. Verder doe ik mijn boodschappen lopend, wat voorkomt dat ik al te gek ga doen.
Hoezo "natuurlijk"?