Wat zijn de eet- en boodschappengewoonten van mensen van 55 en ouder in 2030? Zou het erg verschillend zijn van wat ze nu willen? Nu zijn ze 35. En wat eten de dames en heren? Juist. Raadselachtig dus waarom onderzoeksbureau GfK de 55-Plusser van vandaag afbeeldt op die van 2030. De ouderen en oudjes van straks zijn even divers als vandaag de hele markt, met uitzondering van de jonkies.

55 en ouder is een logische conclusie, wetende dat we een vergrijzingsgolf krijgen. De vraag is: Blijven de supermarkten deze groep negeren en peopelen(lees bedonderen) of gaan ze hun producten hier ook op aanpassen.

Van de 16,5 miljoen inwoners van Nederland is 4,6 miljoen ouder dan 55 jaar. De verwachting is dat de bevolking in Nederland in 2030 met 5% groeit naar 17,4 miljoen personen. Het aantal mensen boven de 55 stijgt in dit tijdvak naar verwachting naar 6,4 miljoen. Op dit moment zijn de huishoudens waarvan de persoon die verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen ouder dan 55 jaar is, goed voor 40,9% van de foodbestedingen in Nederland. In 2030 zal deze groep naar verwachting ruim 53% van de foodomzet voor zijn rekening nemen. GfK Panelservices leidt daar uit af dat senioren een belangrijke doelgroep voor supermarkten gaan worden.

Supermarkten richten zich, vanwege de volumes, het liefst op gezinnen met kinderen. Maar 55-plussers zijn volgens GfK ook een interessante en omvangrijke doelgroep. Ze hebben doorgaans tijd en veel geld te besteden. Senioren bezoeken relatief vaak speciaalzaken, de markt en warenhuizen en komen naar verhouding minder vaak bij de supermarkten en drogisten. Supermarkten ziendat veel oudere klanten hun versproducten liever bij de bakker, slager of groenteman halen. De supermarkten Super de Boer, Albert Heijn en Aldi behalen nu naar verhouding veel omzet bij de senioren.

Senioren hebben behoefte aan kwaliteit, service en gebruiksvriendelijkheid en zijn minder gericht op lage prijzen en ruime keuze. Ze hechten aan bedieningsafdelingen in de supermarkt. Bijna 30% procent van de 55-plussers vindt de aanwezigheid van een goede bedieningsafdeling doorslaggevend bij de keuze van een supermarkt. In vergelijking met de andere huishoudens besteden de senioren veel aan de assortimentgroepen wijn/aperatieven, koffie en versgroepen vis, kaas, eieren, groente en fruit, vleeswaren en bloemen en planten. Er wordt weinig besteedt aan frisdrank, zoutjes en noten en aan kant-en-klaar maaltijden en pizza’s.


bron: GfK Panelservices, met dank aanfoodholland
Dit artikel afdrukken