Nieuws
-
Op scholen waar zoetwaren en suikerhoudende dranken zijn verboden neemt het aantal kinderen met obesitas af met 6 procent, zo blijkt uit een onderzoek van het Zweedse Karolinska Instituut over een periode van vier jaar. De scholen boden de kinderen als alternatief gezonde lunches aan. In dezelfde periode steeg op Zweedse scholen waar geen maatregelen waren genomen het aantal kinderen met obesitas met 3%.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het Zweedse STOPP (Stockholm Obesity Prevention Project) onder leiding van professor Claude Marcus. Afgelopen maandag presenteerde hij de resultaten op het Europese Obesitas Congres 2007 in Budapest. Volgens Marcus laten de resultaten van het onderzoek zien dat programma’s om obesitas te verminderen mogelijk zijn binnen bestaande schoolbudgetten. De resultaten van het programma suggereren ook dat heldere richtlijnen op school de ouders kan helpen om thuis de eetgewoonten van hun kinderen te verbeteren.
De studie werd verricht onder kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar op tien verschillende scholen in de regio Stockholm. De helft van de scholen haalde alle zoetwaren, ‘buns’ en gezoete dranken uit het assortiment en bood de kinderen vezelrijke lunches aan met weinig vet. Door het gezondheidsprogramma daalde het aantal gevallen van overgewicht van 22 naar 16 procent. Bij de controlescholen steeg het aantal van 18 naar 21%. De resultaten zijn statistisch significant.
bron: innovations reports
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
foto: onze kippen in de Provence pikken ook een graantje mee Sinds maanden krijg ik bijna dagelijks van mijn heftig bloggende man Ailko de meest...
-
Dit soort sandwiches van Unilever wordt geserveerd op de vluchten van Transavia. Ik at deze zelf onlangs. Heel slecht is anders, maar het kan nog...
-
Is het komkommer tijd of is dit toch interessant nieuws? Let op het opladen van de video gaat langzaam dus even geduld aub
-
De bakkerijbranche heeft plannen gepresenteerd voor de verwerking van oud brood en broodverpakkingen. Jaarlijks wordt 70 miljoen kilo brood verspild....
-
Ik ben in het Parc Naturel du Haut Languedoc - een (gedeeltelijk) beschermd Frans natuurgebied van tienduizenden hectaren. In een bergdorpje met...
-
Nick Trachet maakte me attent op The Mouth Revolution. De beweging bestaat uit monden op z'n kop. Je kunt er zelf aan meedoen. De aanhangers...
-
In hoeverre zo'n beperke groep van 130 mensen bepalend is voor wetenschappeljke relevantie zullen we hier maar niet aankaarten. Wel is het een...
-
Op agripress.be lees ik zojuist dat de Zwitsers het knuffelen van koeien zouden verbieden. Als je wat verder gaat kijken valt het wel mee: de...
-
Vanmorgen een helder artikel in de Belgische Tijd over de hype rond biobrandstoffen. Biobrandstoffen zijn zo 'in' dat mais, sojabonen en koolzaad olie...






3 reacties
Ik vind deze reactie
Wel typisch dat het obesitaspercentage in de testgroep bij aanvan van het experiment flink hoger lag dan dat van de controlegroep. Hoe statistisch verantwoord is zoiets?
Ik vind deze reactie
De verschillen in overgewichtspercentagepunten in alinea 3 zijn -6 (16%–22%) en +3 (21%-18%). Precies wat alinea 1 noemt als daling en stijging in obesitas. Is dat toeval?
Ik vind deze reactie
Maar wat als die kinderen nu allemaal aan de Cola gaan? En wat met kunstmatige zoetstoffen?
http://www.fonteine.com/aspartaam.html