Dat zegt logistiekexpert Walther Ploos van Amstel naar aanleiding van de bezorgplannen van Jumbo en Plus. Op Distrifood plaatst de lector citylogistiek van de Hogeschool van Amsterdam kritische kanttekeningen bij de snelgroeiende bezorgdiensten.

"Op dit moment rijden er in een gemiddelde woonwijk al twaalf tot vijftien bestelbussen per dag. Albert Heijn, Coolblue, PostNL, Picnic, noem maar op. Daar komen nu ook Jumbo en Plus bij. Ik verwacht een explosie in het aantal bestelbusjes op de weg. Zeker op de zaterdag en zondag zal de klant dit ervaren", aldus Ploos van Amstel.

Hij verwacht dat burgers vanwege de overlast en omwille van de verkeersveiligheid straten 'op slot' zullen willen en voorziet een tekort aan gekwalificeerde chauffeurs: "Wanneer straks acht procent van de totale omzet in retail afkomstig is van online, zal het aantal busjes voor pakketvervoer zijn verdubbeld. Tenminste, als we op de huidige voet verder gaan. Dat betekent dat we in totaal nog eens 50.000 gekwalificeerde chauffeurs nodig hebben. Een ongewenste en onmogelijke situatie."

Volgens Ploos van Amstel is er onvoldoende nagedacht over het verdienmodel van thuisbezorging. "Geen enkele partij in food verdient op dit moment geld met bezorgen. Het is alleen al op dit punt niet te verklaren dat iedereen met zijn eigen busje rondrijdt. Samenwerking is noodzakelijk. Verder moeten supermarktketens ook gaan nadenken over het type voertuig. Een goed voorbeeld is Picnic met hun light electric vehicles. Elektrisch aangedreven wagentjes die schoner en kleiner zijn dan de gemiddelde bestelbus. Helemaal goed zijn de cargobikes die bedrijven als Bubblepost en Foodlogica gebruiken. Wat Jumbo nu van plan is, is naar mijn mening dus geen goed idee."
Distrifood - ?Nare gevolgen bezorgplannen Jumbo en Plus?
Reageer
  • Deel
Druk af