image

Of we het nou willen of niet: we moeten de keuken uit allemaal. De topkok stoppen we in een bakje. Dan hoeven we daar tenminste ook niet meer naar toe.

Binnen twee jaar moet het mogelijk zijn de eetkunsten van Europese topkoks te vertalen in salades en andere producten voor het grote publiek. Dat zegt Paul Grevink, culinair manager bij Johma in Losser. ‘De voedselvernieuwingen en vertalingen van het werk van de sterrenkoks gaan zo snel, dat het exquise eten ook voor een breder publiek bereikbaar wordt’, aldus Grevink van Johma.
De fabrikant van vooral salades voor lunch, borrel en diner heeft het werk ontdekt van onder anderen de gebroeders Adria van het wereldberoemde restaurant El Bulli in het Spaanse Roses.

‘Je kunt, als je een hap neemt van bijvoorbeeld een salade, smaken anders laten beleven door ze op verschillende momenten te laten vrijkomen. Dat willen wij ook realiseren met onze producten’, aldus Grevink. Vooral het geleren van vloeistoffen vindt hij een interessante, nieuwe ontwikkeling. ‘De voedselinnovaties gaan zo snel dat we het nu ook voor een breed publiek kunnen ontwikkelen. Wat we onder meer doen is ons laten inspireren door topkoks als die bij El Bulli en aan de andere kant kijken wat de markt vraagt. Die twee zaken kunnen we dan combineren in nieuwe producten.’

Hij stelt dat de consument, mede door de opkomst van het koken, maar vooral ook door het reizen, op zoek is naar nieuwe smaken. ‘Ze willen smaakextremen en dus meer verrast worden.’ Johma is ook een samenwerking aangegaan met de Wageningen Universiteit. Het Food Innovation Center van Johma wil met Wageningen de smaak en voedingswaarde gaan verbeteren.


bron: missethoreca
Dit artikel afdrukken