image

Toen eten uit fabrieken ging komen, moest het zich steeds vernieuwen om beter te wezen dan wat een andere fabriek maakte. Hetzelfde verkoopt immers niet snel genoeg. Het moest 'anders' zijn, dan proberen mensen je. Een onophoudelijke wedloop tussen nieuw, nieuwer en nieuwst is het gevolg. 'Nieuwe smaak', 'verbeterd recept' - het zijn woorden die je nog steeds op verpakkingen ziet. Maar het is echt heel ouderwets.

Toen nieuwe smaken niet genoeg meer waren om de verkopen op het gewenste groeipeil te krijgen, gingen we op zoek naar eten dat zijn heil zocht buiten het eten. Eten werd van voeding tot pilletje. De eerste eetmedicijnen waren de cholesterol-verlagers - inmiddels liggen ze onder vuur. Becel was het eerste grote doktersmerk.
Toen iedereen het succes van dokterseten zag, ging het los. Inmiddels heb je gezonde snoepjes, groenten met extra lycopeen en anti-oxidanten, is er ijs dat je moet nemen omdat het gezonder is, moet je weer aan de Cola voor je vitaminen, eet je kip vanwege de visolie en kunnen arme mensen in de Derde Wereld rijst eten om niet blind te worden.

Eten is gemedicaliseerd. OK, valt wat voor te zeggen.

Deze week zag ik een wel heel opvallend berichtje: er is nu eten in ontwikkeling dat niet zozeer je lijf als wel je geestelijke gezondheid gaat aanpakken. De Franse firma Berkem test een product op basis van citroenextracten dat helpt tegen de stress. Het zou geschikt zijn voor dietary supplements, and could also achieve high success in a variety of foods, as well as beverages, chilled products, sweet and savory foods, among other products. Nog even dus, maar dan heb je ook Seven Up en koude Marsrepen met Berkem. En wat zul je lekker slapen! Het is een productlijn met potentie, want hele volksstammen klagen over stress en slecht slapen. Wereldwijd lijdt bijna een half miljard mensen aan stress. 17 procent van de Europeanen ziet stress als de belangrijkste bedreiging voor hun gezondheid. De ILO (International Labor Office) schat de volksgezondheidskosten uit hoofde van stress op zo'n €20 mijlard in Europa en maar liefst $200 miljard in de VS.

De resultaten zouden hoopgevend zijn en de basis leggen voor een nieuwe generatie psychologische functionals. Van 'medical food' gaan we dus binnenkort naar 'shrink food'.

Ik hou best van tech, maar geloof dat ik liever een pilletje neem als het nodig is
Dit artikel afdrukken