verplichte kost:

Nieuws

Ailko Faber
reageer
  • imageHet gebruik van voedingssupplementen kan de sterftekans vergroten. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers die de resulaten van 68 onderzoeken waaraan 230.000 gebruikers van voedingssupplementen deelnamen met elkaar vergeleken. Daarbij werd bekeken of het gebruik van bepaalde antioxidanten – bèta-caroteen, vitamine A, C, E en het mineraal selenium – in pillenvorm de kans op overlijden verminderde.
    Van anti-oxidanten wordt gesteld dat ze de vorming vrije radicalen tegengaan, die als boosdoener worden beschouwd bij het ontstaan van bijvoorbeeld kanker. Ook staan ze bekend als remmers van lichamelijke verouderingsprocessen

    Maar in het Journal of American Medical Association schreven de onderzoekers dat uit het onderzoek bleek dat proefpersonen die bèta-caroteen of vitaminen A, C of E slikten een grotere kans op overlijden hadden dan degenen die placebo’s kregen. Alleen patiënten die aan maag-darmkanker leden ondervonden geen schade als ze vitaminen slikten. Bovendien had deze groep mogelijkerwijs een grotere overlevingskans bij gebruik van seleniumsupplementen.

    De wetenschappers hebben twee mogelijke verklaringen voor hun opmerkelijke bevindingen. Zo is het denkbaar dat vrije radicalen niet de veroorzaker zijn van kanker, maar slechts een bijproduct. Daarnaast hebben deze resultaten alleen betrekking op synthetische antioxidanten, en zijn dus wellicht niet van toepassing op natuurlijke antioxidanten in groenten en fruit.

    Volgens Frans Kok, hoogleraar voeding- en gezondheidsleer in Wageningen, slikt zo'n 5% van de Nederlanders antioxidantpillen onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Hij denkt dat het onderzoek de nekslag voor de supplementen zal zijn. Uit het onderzoek blijkt immers dat het niet baat en wel schaadt, aldus Kok.

    bron: Elsevier

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Nog geen account, meld je dan nu aan!

9 reacties

  • Danielle
    Danielle
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    22 mei 2008 - 10:58#9
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Nog een aanvulling:

    de aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen zijn mede gebaseerd op de gerapporteerde gemiddelde voedingsinname (vanuit de Voedselconsumptiepeiling).

  • Ailko
    Ailko
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    7 maart 2007 - 16:16#8
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    @ Peter, de hoeveelheden komen voort uit de dagelijkse voedingsmiddelen van de schijf van vijf. Bijgaande link geeft daarover meer informatie.

  • Peter Res
    Peter Res
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    7 maart 2007 - 15:27#7
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Wouter van der Land schreef:

    De mens heeft last van doodsangst en wil die bestrijden met magie.

    mooie quote en erg raak!

    Weet iemand eigenlijk waar de 2 stuks fruit en 2 ons groenten van het voedingscentrum op gebaseerd is? lijkt me toch lastig om het hele scala aan anti-oxidanten binnen te krijgen met die hoeveelheden, zeker met 2 stuks van hetzelfde fruit en 2 ons tot snot gekookte witlof om maar een voorbeeld te noemen. Wel aan de voorschriften voldaan, maar geen scala aan anti-oxidanten binnen gekregen.

  • Karin Vaneker
    Karin Vaneker
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    7 maart 2007 - 1:14#6
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Las net een artikel met daarin het aantal pillen dat 's lands bekendste plastisch chirurg Robert Schoemacher dagelijks slikt. 20 of 50... in ieder geval waren dat er ontzettend veel... vast en zeker ook een stel anti-oxydanten.

  • dick veerman
    6 maart 2007 - 19:46#5
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Eric, dat is een aardige veronderstelling waar ongetwijfeld heel wat waarheid achter schuilgaat. Als eten een medicijn wordt, moet het de medicijnen van de markt duwen. Omgekeerd gebeurt het ook al: 'eet geen vette vis (want die zit vol PCB's), neem supplementen'.

    Tsja ...

 

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Nog geen account, meld je dan nu aan!

gerelateerde berichten