Consumentenmisleiding
Wakker Dier trof op de verpakking van bij de Makro verkocht vlees van dikbilkoeien de aanprijzingen ‘diervriendelijk’ en ‘puur natuur’ aan. Het ging om vlees van het merk Arden'beef. Daarop stapte Wakker Dier naar de Reclame Code Commissie. Die oordeelde dat het gebruik van die termen 'consumentenmisleiding' is. Als gevolg van de uitspraak zal Makro de verpakking van het gewraakte vlees aanpassen.
Beter Leven keurmerk
De dikbilsector is zelf begonnen minder extreme dieren te fokken en streeft er naar om in 2030 een gedeelte van de afwijkingen uit de rassen gefokt te hebben. "Wakker Dier vindt dat veel te lang duren en wil dat de fok en vleesverkoop van dikbilrassen per direct verboden wordt", stelt de organisatie. Ook spoort de organisatie de Makro aan nog een stap verder te gaan en helemaal geen dikbilvlees meer te verkopen. "Nederland heeft voldoende vleesrunderen rondlopen buiten in de wei, die wel in aanmerking komen voor het Beter Leven keurmerk. Door dikbilvlees te verkopen, werkt de Makro mee aan het te ver doorfokken van dieren.”
Ook de betere Nederlandse vakslagers verkopen dikwijls zogenaamd 'luxe vlees' dat van zwaar bespierde koeienrassen afkomstig is.
Fotocredits: Belgische blauwe, Reginald Dierckx
En vandaag stond wat ik bedoel nog eens, beter dan ik het kan verwoorden, in de NRC in een column van Cristiaan Weijts: Het leven is geen Kinderboerderij, met rolletje erin voor Freek Vonk,- Reclame is altijd het diapositief van de realiteit-, idd, zo is het maar net, en zal het wel blijven ook, bij leven en welzijn (of zonder dat)!