Het persbericht stelt onder meer:
Voor het onderzoek zijn twee soorten labelregimes gebruikt: een zgn. licht regime, waarbij een zwart-wit label de CO2-uitstoot alleen in cijfers weergeeft, en een intensief regime, met gekleurde labels dat ook het referentiekader aangeeft, zodat de bezoeker kan zien of de gemaakte keuze een relatief hoge of lage CO2-uitstoot heeft. Tegelijkertijd is in het intensieve regime allerlei, aanvullende informatie aangereikt. Analyse van de aankopen van alle bezoekers van het Restaurant van de Toekomst laat zien dat de verschillen tussen geen, een licht of een intensief labelregime relatief klein zijn. Het lichte labelingsregime heeft geen aantoonbaar effect op de aankoop van lunchproducten. Het experiment geeft wel duidelijke aanwijzingen dat het intensieve labelingsregime een CO2-verminderend effect heeft op de samenstelling van de lunch. De consumptie mineraalwater nam onder dit labelingsregime af met circa twaalf procent, die van kraanwater nam duidelijk toe met circa acht procent.
De analyse van aankopen van alleen de regelmatige bezoekers laat zien dat er bij de gekleurde labels in combinatie met verstrekking van aanvullende informatie een kleine maar significante verschuiving optreedt naar een meer klimaatvriendelijke lunch.
Het kwalitatieve onderzoek wijst uit dat de deelnemers goedwillend zijn en geïnteresseerd in milieu- en klimaat. Toch verzetten ze zich tegen een in hun ogen té direct ingrijpen in hun dagelijkse gedrag. De lunch wordt beschouwd als een privéaangelegenheid.
Welke informatie consumenten wellicht nader zou moeten worden aangeboden en hoe vermelden de onderzoekers niet. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig.
Bron: WUR
Fotoocredits: The Daily Green
De engelse emo-popzanger Sting vroeg zich ooit af of de Russen hun kinderen ook graag zagen. Misschien de consument melden wat haar kinderen snel te wachten staat bij gebrek aan zin tot handelen? Spanje en Portugal maken de droogste winter mee in 60 jaar. De droogte betekent een extra klap voor de economie van beide landen.