Op 1 maart kwam LTO Noord Zuid-Holland bijeen om het met zijn leden te hebben over de toekomst. Het ging niet over productievere koeien of meer tomaten van een plant halen, maar over geld verdienen. Dat is immers steeds meer een probleem in de Nederlandse agrarische sector. Zelfs de melkveehouderij verkeert inmiddels in de problemen. In de tuinbouw - de parel van Nederlands agritrots - is het al jaren 2 voor twaalf. Omdat het al zolang duurt, zei Rabobank onlangs vermoedelijk dat het 5 voor twaalf is.

Banken maken zich zorgen.

De overheid maakt zich zorgen.

Commissies moeten het probleem oplossen. Voor de zoveelste keer.



Plannen en innovatie helpen niet
Onze staatssecretaris wil boeren niet meer helpen door de crisis heen te komen met individuele steun. Eerst moet er een plan komen, zegt hij. En daar zijn natuurlijk commissies voor nodig.

Zo gaat het al ruim tien jaar. Plannen helpen niet. Er wordt geroepen dat innovatie moet. Ook dat helpt niet, want als niemand die innovaties wil betalen, dan kosten ze alleen maar geld.

Het komt aan op ondernemen en willen snappen dat de wereld fundamenteel aan het veranderen is. Nederlandse boeren hoeven niet meer veel te maken voor weinig, maar het juiste voor wat mensen willen. Goedkoop eten komt tegen uitstekende kwaliteit uit het buitenland.

Zingeving
De essentie is eenvoudig. Boeren, tuinders en telers maken allemaal hetzelfde en doen geen moeite om hun klanten een keuze te bieden. Daarom maakt het ook de detailhandel niet uit bij wie hij zijn spullen voor zijn klanten inkoopt. Dat doet de detaillist dan ook in toenemende mate uit het goedkopere buitenland. Dat helpt ook de super niet, want die is - zei op 1 maart voormalig Edah-topman Jan Seerden - aan het einde van zijn levenscyclus. In gewone mensentaal: supermarkten concurreren elkaar de markt uit op prijs omdat ze niets overtuigends op kwaliteit meer kunnen verzinnen. Dat lukt alleen met boeren die overtuigend duidelijk kunnen maken waarom je hun product in plaats van zomaar 'iets te eten' moet nemen.

De vraag is waar die overtuigingskracht uit bestaat en hoe je dat tussen de oren van consumenten krijgt. Liesbeth de Schutter, onderzoeker aan de Wirtschaftsuniversität Wien, bekeek de videoregistratie van de LTO Noord-dag en komt met een eerste antwoord: het moet om zingeving gaan. Dat klinkt nog wat abstract. Misschien kan een Foodlogdiscussie het wat concreter maken.

Fotocredits: Arie Verhorst, voorzitter LTO Noord, Zuid-Holland, Bas Uterwijk voor Foodlog Media
Dit artikel afdrukken