Eindelijk ontdekt: gezondheid, dierwelzijn, biologisch en duurzaamheid zijn geen eilanden. Gezonder fabriekseten is niks als het niet meteen ook beter wordt voor het milieu.
Duurzaamheid zonder dierwelzijn is zoiets als een geslaagde operatie waarbij de patient overleed.

En daarmee begint het grote vraagstuk pas.

Een plofkip is milieutechnisch uiterst duurzaam - en zelfs gezondheidstechnisch, want het vlees bevat in de regel minder antibiotica-residuën - maar niet diervriendelijk. Een diervriendelijke biologische kip is nou juist niet duurzaam voor het milieu. Biologisch dat de groeiende welvaart - en dus eetwensen -van de wereldbevolking niet kan bijhouden is een probleem als er duurzame en zelfs duurzamere vormen van landbouw zijn die dat wel kunnen. En zo zijn er nog wel een paar vervelende, conflicterende eilandperspectieven te noemen.

Consumenten hebben met de keuze van hun voedsel niet alleen invloed op hun eigen gezondheid, maar ook op milieu, klimaat en derde wereld. De overheid moet daarom voeding stimuleren die gezondheid combineert met duurzaamheid. Dat stelt de onafhankelijke Stuurgroep Technology Assessment in het advies 'Voedselkwaliteit, waarden voor je geld'.
Voedsel staat momenteel hoog op de publieke agenda. Ging het in de jaren ’90 vooral om voedselveiligheid, nu is de interesse verbreed tot gezondheid en kwaliteit van voedsel. Ook is er meer belangstelling voor de gevolgen van voeding voor eerlijke handel, dierenwelzijn, koeien in de wei, klimaat, visvoorraden en tropisch regenwoud. Soms bijten die waarden elkaar, soms gaan ze uitstekend samen. Zo valt bijvoorbeeld de strijd tegen overgewicht goed te combineren met de strijd tegen klimaatverandering.

Integrale kabinetsvisie
De kansen die er zijn worden niet benut in het huidige versnipperde overheidsbeleid inzake voedselkwaliteit, vindt de Stuurgroep Technology Assessment. Er is een meer samenhangend beleid nodig. De stuurgroep adviseert minister Verburg van LNV om samen met haar collega’s van VWS, Milieu en Ontwikkelingssamenwerking een integrale kabinetsvisie op voedselkwaliteit te ontwikkelen. Die visie zou elke vier jaar moeten worden bijgesteld en voorgelegd aan het parlement.

Schijf van zes
De stuurgroep adviseert voor deze visie drie speerpunten. De eerste is transparantie. Voor de consument moet het binnen enkele seconden niet alleen duidelijk zijn hoe gezond bepaald voedsel is, maar ook hoe het scoort op waarden als eerlijke handel, dierenwelzijn, milieu en klimaat. De consument kan dan meer "waarden voor zijn geld” krijgen. Een nieuwe ‘Schijf-van-6’ voor duurzaam voedsel kan hierbij dienen als leidraad.

Maatschappelijk organisaties moeten participeren
Tweede speerpunt is participatie. Om alle waarden tot hun recht te laten komen is het nodig dat overheid en bedrijfsleven verschillende maatschappelijke organisaties bij hun voedselkwaliteitsbeleid betrekken: niet alleen Consumentenbond, maar ook organisaties op het gebied van natuur, milieu, dierenwelzijn en derde wereld.

Convenant Duurzame Voeding
Derde speerpunt is stimulering. In het kader van het Convenant Overgewicht bevorderen overheid en bedrijfsleven sinds 2005 dat de gezonde voedselkeuze voor de consument gemakkelijker wordt. De stuurgroep pleit daarnaast voor een Convenant Duurzame Voeding. Ook zou de overheid zelf het goede voorbeeld moeten geven in haar eigen inkoopbeleid.

Adviesorgaan van LNV
De Stuurgroep Technology Assessment is een onafhankelijk gepositioneerd adviesorgaan van het ministerie van LNV. De stuurgroep heeft ten doel het verhelderen van maatschappelijke vraagstukken die samenhangen met wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen. Het advies 'Voedselkwaliteit, waarden voor je geld' is te vinden op de website van de stuurgroep. Ook de rapporten 'Voedselveiligheid en andere waarden' en Preventie van gezondheidsproblemen in Nederland zijn daar in te zien.


bron: Stuurgroep Technology Assessment, download het ene rapport, of het andere rapport. Of kies voor het persbericht.
Dit artikel afdrukken