image

Ouders onderschatten de voorschrijversrol van hun kinderen. Vooral snoepgoed, snacks, ontbijtgranen en algemene voeding komen onder invloed van de kinderen in het mandje terecht. Kinderen worden bovendien meer en meer rechtstreeks benaderd door marketingacties. Dat blijkt uit een studie van het Belgische OIVO over het aankoopgedrag van jongeren en hoe zij dat gedrag van hun ouders beïnvloeden. 2.300 jongeren tussen 9 en 18 jaar en 600 ouders werden ondervraagd. Ouders onderschatten voorschrijversrol kinderen
Of het nu tijdens het winkelbezoek zelf is of op voorhand, zo'n 65% van de kinderen heeft naar eigen zeggen een invloed op wat er in het winkelkarretje terechtkomt.

Merkwaardig genoeg wordt die mening totaal niet gedeeld door de ouders. Slechts 28% van de ouders beweert dat kinderen producten in het karretje leggen tijdens een winkelbezoek. Vooraf zou in slechts 20% van de gevallen het kind vragen iets mee te brengen uit de winkel. Waar ouders en kinderen wel in overeenkomen, is de aard van de producten die de kinderen voorschrijven.

Op zijn zachtst uitgedrukt kan men zeggen dat de ouders duidelijk de voorschrijversrol van hun kinderen onderschatten en dat zowel wanneer ze producten in het karretje leggen als wanneer ze aankoopvoorstellen doen zonder zelf mee naar de winkel te gaan.

Hoe ouder, hoe groter de invloed
Op basis van de enquête, die de leeftijdsgroepen afzonderlijk belicht, kan worden gesteld dat tussen de leeftijd van 9 en 18 jaar het gewicht van de jongeren in aankoopbeslissingen stijgt, en dat met gemiddeld 13%. Interessante opmerking die vooral voor softdrinks en frisdranken geldt: wanneer het kind jonger is (van 9 tot 13 jaar) legt hij het product rechtstreeks in het winkelkarretje. Vanaf 13 jaar gaat hij minder vaak mee naar de winkel en voegt hij het product toe aan de boodschappenlijst.


bron: OIVO
Dit artikel afdrukken