Ouders onderschatten de voorschrijversrol van hun kinderen. Vooral snoepgoed, snacks, ontbijtgranen en algemene voeding komen onder invloed van de kinderen in het mandje terecht. Kinderen worden bovendien meer en meer rechtstreeks benaderd door marketingacties. Dat blijkt uit een studie van het Belgische OIVO over het aankoopgedrag van jongeren en hoe zij dat gedrag van hun ouders beïnvloeden. 2.300 jongeren tussen 9 en 18 jaar en 600 ouders werden ondervraagd. Ouders onderschatten voorschrijversrol kinderen
Of het nu tijdens het winkelbezoek zelf is of op voorhand, zo'n 65% van de kinderen heeft naar eigen zeggen een invloed op wat er in het winkelkarretje terechtkomt.
Merkwaardig genoeg wordt die mening totaal niet gedeeld door de ouders. Slechts 28% van de ouders beweert dat kinderen producten in het karretje leggen tijdens een winkelbezoek. Vooraf zou in slechts 20% van de gevallen het kind vragen iets mee te brengen uit de winkel. Waar ouders en kinderen wel in overeenkomen, is de aard van de producten die de kinderen voorschrijven.
Op zijn zachtst uitgedrukt kan men zeggen dat de ouders duidelijk de voorschrijversrol van hun kinderen onderschatten en dat zowel wanneer ze producten in het karretje leggen als wanneer ze aankoopvoorstellen doen zonder zelf mee naar de winkel te gaan.
Hoe ouder, hoe groter de invloed
Op basis van de enquête, die de leeftijdsgroepen afzonderlijk belicht, kan worden gesteld dat tussen de leeftijd van 9 en 18 jaar het gewicht van de jongeren in aankoopbeslissingen stijgt, en dat met gemiddeld 13%. Interessante opmerking die vooral voor softdrinks en frisdranken geldt: wanneer het kind jonger is (van 9 tot 13 jaar) legt hij het product rechtstreeks in het winkelkarretje. Vanaf 13 jaar gaat hij minder vaak mee naar de winkel en voegt hij het product toe aan de boodschappenlijst.
bron: OIVO
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Arnoud, kortom: niets menselijk is dus ook kinderen van vandaag vreemd!
Het zou mij niet verbazen als de invloed van kinderen nog groter is dan dit onderzoek aangeeft.
Hoe vaak wordt het zeurgedrag beloond met een stilzwijgende afspraak? Hebben kinderen het eenmaal voor elkaar, dan wordt het product als een vanzelfsprekendheid, of de kinderen er bij zijn of niet, in het karretje geladen. In mijn geval gaat dit op voor de tomatenketchup van Heinz. Het speciale anti-knoeidopje hoeft niet voor hem, dus dat flesje wordt dan ook niet gekocht. Eenmaal voor elkaar? Dan wordt er niet meer onderhandelt over de aankoop van het bewuste product. Er kan na verloop van tijd weer een nieuwe wens ontstaan. Bijvoorbeeld Doritos! De geschiedenis herhaalt zich weer totdat er weer een stilzwijgende afspraak is gemaakt. Ik vermoed dat deze vergeten stilzwijgende afspraken niet in het onderzoek zijn meegenomen.
Ik kan me herinneren dat de Volkskrant in de jaren tachtig of negentig ook zo'n onderzoek heeft gepubliceerd. Het ging toen over broodbeleg.
Jonge kinderen hangen nog aan de lippen van hun ouders. Zij zijn nog te beïnvloeden. In de (pre)-puberteit neemt de invloed van hun leeftijdsgenoten toe ten koste van de invloed van hun ouders. Logisch zij zijn zich aan het losmaken om op eigen benen te staan. Heel gezond allemaal. Grappig dat dit soort sociaal emotionele ontwikkelingsprocessen uit het onderzoek zijn de destilleren.
Maar goed. Denk niet dat je ervan bent als de kinderen de deur uit zijn. Het zou interessant zijn om te meten of de grootouders er wat van geleerd hebben. Ik denk het niet. De invloed van kleinkinderen op de inhoud van het boodschappenkarretje kon nog wel eens hoger zijn. Ach, we gunnen het ze!
Groet,
Arnoud
Ik heb mijn kinderen als het mogelijk was nooit meegenomen naar de supermarkt juist om tegen te gaan dat ze teveel zeuren en mee willen beslissen over de aankopen. Kennis over o.a. groenten en fruit hebben ze opgedaan met zeer leuke educatieve CD-Roms van o.a. Lannoo ;-) En doordat het gewoon hier in huis op tafel komt natuurlijk.
Tsja dat zou je wel denken. Ik vrees dat de kinderen alleen maar zien wat ze willen zien en geen oog hebben voor al het andere. Je zou hier als ouder natuurlijk een educatief spelletje aan vast kunnen koppelen, maar dat is wellicht te veel gevraagd?
Dan zijn er toch nog hordes kinderen die wel eens een tomaat of een wortel in de supermarkt zien liggen!