Achtergrond
-
©timburnsart
Foodnavigator komt vandaag met het positieve nieuws dat druivensap hersenveroudering tegengaat. Zelfs als die al aan de gang is.
Het geheim schuilt in een complex van polyfenolen en resveratrol. Het onderzoek naar de heilzame werking van deze stoffen komt steeds verder.
Sinds een aantal jaren is bekend dat resveratrol het verouderingsproces remt. Dit stofje zit in rode wijn. Geen wonder dat de wijnhandel claimt dat rode wijn je ouder laat worden. Het staat inmiddels wel vast dat dit stofje in combinatie met een laag-calorisch dieet onze levensverwachting potentieel met maar liefst 70% kan opkrikken. Dat zou betekenen dat we ruim 130 kunnen worden!
De onzin-kant van dit verhaal wordt zelden belicht. Immers, om voldoende resveratrol binnen te krijgen uit wijn, moet je daarvan waarschijnlijk zoveel drinken dat je aan lever- en hartziekten bezwijkt voordat de positieve effecten ervan merkbaar worden.
Het nieuws van Foodnavigator is daarom boeiender. Recent onderzoek bij ratten laat zien dat een drinkbare hoeveelheid sap van een inheemse Amerikaanse druivensoort, Concord druiven, zorgt voor significant betere motorische en cognitieve vaardigheden. Geen hersenverkalking dus!
Het onderzoek suggereert tevens dat niet alleen resveratrol (een bepaald type polyfenool) hiervoor verantwoordelijk is, maar een complex samenspel van verschillende soorten polyfenolen.
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
Nog geen account, meld je dan nu aan!
Om te kunnen reageren op Achtergrond artikelen willen we je een beetje beter kennen.Je reputatie bouw je op in de rubriek Nieuws. Als je daar drie sterren hebt behaald, kun je ook in dit onderdeel reacties achterlaten.
Hoe je sterren opbouwt en waarom we dat zo doen lees je hier.
gerelateerde berichten
-
Twee Schotse onderzoekers zijn voor de British Medical Journal de supermarkt ingegaan om te onderzoeken of consumenten op de hoogte zijn van de...
-
Vorsprung durch Technik, zei een bekend automerk vroeger. Niet-chinezen mogen wel oppassen voor ouder gemaakte imitaties die geen imitaties meer zijn,...
-
Vorig jaar werd ik door de wijnclub van Airbus - fabrikant van o.m. de A380, het grootste vliegtuig ter wereld - in Toulouse uitgenodigd om wijn te...
-
Evmi.nl meldt het noodplan dat Europees Commissaris van Landbouw Mariann Fischer-Boel vandaag zal aankondigen om de Europese wijnbouw nieuw leven in...
-
Dat ook dit Duitse wijnbouwgebied graag zijn wijnen wil verkopen zal niemand verrassen. Ze maken al jaren lang bijzonder mooie en verfijnde wijnen....
-
'Kurk' is de grote bederver van wijnplezier. Tussen de 5 en 10% van de flessen heeft 'kurk' - wetenschappelijk aangeduid als TCA (2,4,6...
-
Qool ontwikkelt zich helaas tot een heuse en felle ‘affaire Gort’. Het gerucht gaat dat Duijker’s column over Qool op BNR van a.s...
-
Wat heb ik een mooi vak, denk ik als ik al die jonge mensen zie vechten om zich te onderscheiden en de wedstrijd te winnen. De Olympische gedachte...
-
Ik sta paf, want 2007 leek toch niet echt een zo'n 'mooi jaar', zoals bijv. het droge en warme 2003 waarin Nederland een paar prachtwijnen maakte. Ik...







