Nieuws
-

Zou het nou ook helpen als je ze als kruid bij je gebakken zalmmoot neemt?
Het toevoegen van oregano en rozemarijn aan producten helpt om omega-3 vetzuren vast te houden. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Gezonde omega-3 vetzuren zijn vrij moeilijk toe te voegen aan producten omdat deze zeer vatbaar zijn voor oxidatie. De houdbaarheid van omega-3 wordt echter verlengd door extracten van oregano en rozemarijn toe te voegen.
'De resultaten van ons onderzoek kan de voedingsmiddelenindustrie helpen om functional foods te ontwikkelen met een langere houdbaarheid’, aldus de onderzoekers van de Louisiana State University.
Hogere percentages DHA en EPA
Uit testen bleek dat visolie, die niet was bewerkt met de kruiden, na verhitting tot 150 graden nog maar 16 procent DHA en 18.5 procent EPA bevatte. Na toevoeging van één en vijf procent oregano-extract bleken deze percentages te zijn gestegen tot respectievelijk 33 en 66 procent DHA en 45 en 69 procent EPA. Bij verhitting tot zestig graden bleken alle goede vetten te zijn geoxideerd.
Oregano meer geschikt voor bakken
Het toevoegen van 2,5 procent een rozemarijn-extract aan de olie bracht de percentages op 57 procent DHA en 58 procent EPA. Bij verhitting tot zestig graden bleek zelfs 88 procent van de DHA en EPA te zijn bewaard. Volgens de onderzoekers is voor het conserveren van voedingsmiddelen het toevoegen van rozemarijn geschikter, maar bij het bakken op hoge temperaturen kan beter oregano worden gebruikt.
bron: VMT
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Het lijkt erop dat scheikundige namen populair worden onder gezondheidsbewuste eters! Van de anti-oxidanten die ervoor zorgen dat we minder...
-
Als docent aan een Horeca-opleiding maak ik het maar al te vaak mee dat leerlingen in de klas nog niet hebben ontbeten. Waar zijn de ouders van dit...
-
Je kunt zeggen wat je wilt, maar LNV laat van zich horen. Mocht ik gisteren lezen dat de minister samen met een schaatster koeien melkt op een...
-
Je bent van rijke komaf. Je wordt flink links. Vakbondsman in de haven. Maakt een groene partij groot. Verdient er je eerbaar linkse imago mee....
-
Chocolade was gewoon 'lekker'. Maar dat is niet goed genoeg meer. Snoep is fout en chocolade is gezond. Zo is het tegenwoordig. Dat willen...
-
Nieuw onderzoek laat zien dat kinderen hun voorkeur voor eiwitrijk eten (vis, vlees) waarschijnlijk genetisch erven van hun ouders. Hun voorkeur voor...
-
De Nederlandse biologische melkveehouder Nils Spaans is op 13 november in Hannover uitgeroepen tot Europees melkveehouder van het jaar. Nils Spaans...
-
Kun je overgewicht bestrijden met koks? Of het de juiste conclusie op basis van een correcte analyse waag ik te betwijfelen. Koks zijn er om...
-
Tijd voor common sense! Verantwoorde voeding, overgewicht bij de jeugd en alles hieromheen is een hot item. Arron Automatics, het bedrijf achter...





5 reacties
Ik vind deze reactie
Gezien de hoeveelheden oregano (niet uit eigen tuin) en rozemarijn (wel) die wij consumeren (met of zonder vis, maar altijd zonder levertraan) zit het hier wel goed :-)
Zo zie je maar weer, gewoon lekker eten, komt alles goed!
Ik vind deze reactie
Aha, de ontdekkig is dus gewoon een pleidooi voor een eigen kruidentuintje. Kun je iedere dag gezond doen. En met als prijs slechts het genoegen van je eigen tuin- of vensterbankwerk.
Ik vind deze reactie
jakkes nee zeg, nog voldoende akelige herinneringen aan de lepel levertraan van vroeger.
Ik vind deze reactie
Jamaar, wie bakt er nu in visolie?
Ik vind deze reactie
Ik zou de rozemarijn gewoon met de piepertjes meebakken.