imageBedrijfsrestaurants voegen meer en meer luxe broodproducten aan het assortiment toe. Maar ondanks die ruime keuze blijft de traditionele boterham met het al even traditionele plakje kaas of vleeswaren de boventoon voeren. Van de bezoekers eet 47% nooit een boterham in het bedrijfsrestaurant. Dat blijkt uit het Nationale Cateringonderzoek 2005: Consumentenmonitor van het bureau Foodstep in Wageningen. Bezoekers van bedrijfsrestaurants kiezen gemiddeld 1,54 keer per week een boterham. Gemiddeld 0,93 keer per week wordt voor een hard broodje gekozen en 0,83 keer voor een zacht broodje. Dat laatste is inclusief krentenbollen. Luxe broodvarianten en ter plekke belegde en voorverpakte broodjes worden respectievelijk 0,64 en 0,39 keer gekozen. Broodvervangers (0,27) en croissants respectievelijk 0,27 en 0,26 keer.

Ook op het gebied van beleg is de Nederlander vrij traditioneel. De al dan niet verpakte plak kaas staat met 1,44 keer aankoop per week aan top. Gevolgd door vleeswaren (1,11) en luxe vleeswaren (0,98). Op respectabele afstand volgen de broodsalade met 0,53, zoet broodbeleg (0,44), vis (0,41) en luxe kazen (0,39).

Bake-off
Er zijn wel enkele trends te zien. Zo is er een verschuiving van dagvers naar bake-off. Dit zorgt voor minder uitval en betekent een betere versbeleving. Verder is opgeblazen brood in en broden met een iets vastere structuur en met kruiden als rozemarijn. Ook broodtypes als zuurdesem en boerenbruin zijn in. Biologisch brood is weining populair, waarschijnlijk omdat de consument brood al als gezond ervaart. Verder valt op dat men veel keuze wil hebben, zowel in brood als beleg.

bron: Bakkerswereld
Dit artikel afdrukken