imageMij verrassen deze groeicijfers. Drie opmerkingen daarbij:

1) Als er meer buiten gegeten wordt, liggen er kansen in de horeca om het publiek te stimuleren tot beter eten. Met een creatieve en innovatieve keuken of een beetje passie voor producten moet zoiets lukken.

2) De verhalen over de slechte en slordige bediening zwellen aan. Dat baart mij zorgen, maar staat kennelijk haaks op het gedrag van gasten. Dat kan twee dingen betekenen:

a) Gasten nemen er genoegen mee, dat de bediening slechter is dan ze gewend waren maar willen nu eenmaal de 'Luxe' van een maaltijd buiten de deur
b) De klagers zijn ver in de minderheid en valt het allemaal wel mee wat er gebeurt in het veld.

3) Nederlandse restaurants gooien voor 235 miljoen aan voedsel weg. Blij dat nu klip en klaar duidelijk is dat dit niet alleen daar, maar ook elders moet gebeuren!

De markt voor foodservice behaalde in 2007 een recordomzet van 18,9 miljard euro. Dat is een groei van 6,2% ten opzichte van 2006. De belangrijkste reden voor die groei is dat veel consumenten niet meer alleen buiten de deur gaan eten 'voor de gezelligheid', maar juist vaker als een volwaardig alternatief voor thuis koken. Dat stelt onderzoeksbureau FoodService Instituut Nederland in haar Foodservice Monitor Jaarrapport. De totale markt voor 'food' groeide in 2007 met 4,3% naar 54 miljard euro. De foodomzet is verdeeld over vijf grote kanalen.

A. De supermarkten: foodomzet 23,8 miljard euro;
B. De speciaalzaken (inclusief de markt): foodomzet 11,7 miljard euro;
C. Horeca; foodomzet 13,5 miljard euro;
D. Catering (bedrijven, scholen, instellingen e.d.); foodomzet 3,4 miljard euro.
E. Gemakswinkels (pompshops); foodomzet 2 miljard euro.

Buitenshuisconsumptie stijgt sneller dan thuisconsumptie
Het belang van buitenshuis eten en drinken ten opzichte van de thuisconsumptie wordt groter. In Nederland wordt nu ruim 34% van de totale uitgaven aan food buitenshuis besteed. In De Verenigde Staten ligt dat percentage op 51% en in Groot Brittannië is het 43%.

Ook in Nederland zal de buitenshuis consumptie sneller stijgen dan de thuisconsumptie, zo luidt de analyse van het FSIN. Daar zijn verschillende oorzaken voor. De belangrijkste is dat er meer eenpersoons huishoudens en 2 persoons huishoudens zonder kinderen zijn. Andere redenen hebben te maken met de toenemende kwaliteitsbeleving van de foodservice concepten en de betere prijs-kwaliteit verhouding.

Supermarkten gaan meedoen met Foodservice
Het aantal supermarkten dat gerechten gaat verkopen voor directe consumptie zal verder toenemen. In november 2007 begon C1000 in Raalte met een foodservice functie in de supermarkt. Verder nemen steeds meer supermarkten verse kant en klare maaltijden in hun assortiment. Ook maaltijden van hoge culinaire kwaliteit winnen terrein. Supermarkten verkopen nu al circa 400 miljoen Euro per jaar aan maaltijden.

In navolging van de USA en de UK zullen ook in Nederland een deel van de supermarkten en een deel van foodservice naar elkaar toegroeien. Supermarkten gaan producten en diensten aanbieden die moeten kunnen concurreren met een deel van de Horeca. De buitenshuis formules gaan op hun beurt steeds meer retail kenmerken krijgen. Door het to-go concept en door verdere formulevorming van de bedrijfsvoering, hetgeen kosten bespaart.

bron: fsin met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken