Even op internet neuzen, online bestellen en húp, de volgende dag wordt je aankoop thuisbezorgd. Of niet, als je niet thuis bent. In 1 op de 10 gevallen gaat een te bezorgen pakje weer retour afzender.

In Duitsland gebeurt dat met 800.000 pakjes per dag. Daardoor rijden er elke dag vele bestelwagens tevergeefs rond. Die vergeefse ritten leveren dagelijks een CO2 uitstoot van 400 ton op. Dat is niet efficiënt en niet goed voor het milieu.

Goed voor iedereen
Daar wilde Scholz & Volkmer, een creative agency for digital brand management in Wiesbaden, iets aan veranderen. Daarom bedacht het 'shared-value-team' van Scholz & Volkmer het online platform Kiezkaufhaus, wat staat voor buurt-warenhuis. Via Kiezkaufhaus kunnen inwoners van Wiesbaden hun boodschappen thuis laten bezorgen. Op het platform van Kiezkaufhaus doen ze 'virtueel' hun (vers)boodschappen, maar dan wel uitsluitend bij lokale winkels. De bezorgers van Kiezkaufhaus gaan vervolgens de bestelde producten ophalen in de verschillende lokale winkels en bezorgen ze in één keer. De fietskoeriers zijn gepensioneerden, die met een elektrische fiets het ophalen, verzamelen en bezorgen voor hun rekening nemen.

Het is om jaloers op te worden, schrijft Grist. Door dit project bloeit de lokale detailhandel weer op en lekt de omzet niet langer weg naar de grote landelijke en internationale internetfirma's. Er blijft meer geld in de stad en er komen banen bij. Ouderen vinden een nieuw doel in hun leven. Er is bij het leveren van de goederen geen sprake van CO2 uitstoot. En zelfs de klant gaat er op vooruit. Wie voor 14.00 bestelt krijgt het dezelfde dag nog in huis. Zo snel zijn Amazon, Bol.com en andere internetbedrijven niet eens. Alleen in het weekend moeten de Wiesbaders er nog zelf op uit. Dan bezorgt Kiezkaufhaus niet.

Fotocredits: Kiezkaufhaus
Dit artikel afdrukken