Nieuws
-
Een nieuwe zoutvervanger, speciaal ontwikkeld op basis van smaak en effectiviteit, blijkt een belangrijke invloed te hebben op het verlagen van de bloeddruk. Dit bleek uit onderzoek onder inwoners van het noorden van China, waar met name in de landelijke regio’s waar zelf ingemaakt en daarmee zout voedsel en verhoogde bloeddruk een serieus probleem zijn. Met deze eenvoudige aanpak is een nieuwe, goedkope strategie ontwikkeld om vaatziekten en andere hartkwalen te voorkomen, aldus de wetenschappers van het American College of Cardiology’s 55th Annual Scientific Session in Atlanta by The George Institute for International Health.
Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd de twee belangrijkste doodsoorzaken en jaarlijks verantwoordelijk voor meer dan 10 miljoen sterfgevallen. Het probleem doet zich in grote mate voor in China, waar de zoutconsumptie zeer hoog is en verhoogde bloeddruk veelvuldig voorkomt. ‘Hart- en vaatziekten zijn in China al enige tijd de belangrijkste doodsoorzaak,’ aldus Professor Bruce Neal, Director of the Cardiac and Renal Division of The George Institute. ‘Ons doel is praktische oplossingen te bedenken die verband houden met dit serieuze gezondheidsprobleem. Wij zijn deels geïnteresseerd in strategieën die helpen in arme, achtergebleven gebieden waar preventieve hulp vaak zeer beperkt is.’
Uit het rapport van Professor Neal bleek uit de 600 individuele studies in de onderzochte regio de bewuste zoutvervanger met laag natrium- en hoog kaliumgehalte dat gebruik hiervan de bloeddruk deed verlagen tot hetzelfde gehalte als bij medicijngebruik. ‘Het is aannemelijk dat een kentering onder de bevolking in dit deel van China vele honderden of duizenden serieuze vaatproblemen zou kunnen voorkomen’ voegt Professor Neal toe. De voordelen bij het gebruik van dit dieetzout die uit de studie bleken zouden zich direct naar andere landen in de wereld moeten uitbreiden. Hoge bloeddruk is wereldwijd een toonaangevende doodsoorzaak en wijde verspreiding van minder natrium inname zou een grote aanwinst zijn voor de gezondheid.
bron:culinairnet
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Je hoort steeds vaker over resveratrol. Dat is een stofje dat onder meer in rode wijn voorkomt. Reveratrol is een anti-oxidant, die er voor zorgt...
-
De campagne van het ministerie van VWS en de voedings- en frisdrankindustrie tegen overgewicht mist de belangrijkste doelgroep. De boodschap komt...
-
In de zorg worden de mooiste kantoren neergezet, maar op de voeding wordt bezuinigd. Laatst vertelde een kok dat hij er zo trots op was dat hij...
-
Hé dat zal fijn voelen! Als ik overgewicht heb is het niet mijn schuld. Da' s een meevaller! Kunnen we rustig doorgaan met waar we mee bezig...
-
Hoe zit dat nou: is al genoeg of juist te weinig? Bedrijven doen steeds meer om hun producten gezonder te maken. Europese en Amerikaanse...
-
In de wereld van gewichtsbeheersing wordt veel onderzocht, veel bewezen of juist als onzin ontmaskerd. Jessica Veth won de KPMG-BSM Master Thesis...
-
foto: Jeff Warner In m.n. de grote Engelstalige landen van de wereld - VS, UK en Australië - neemt overgewicht snel toe en ziet zelfs het...
-
Er bestaat geen relatie tussen het IQ van kinderen en het feit of zij als baby borstvoeding hebben gekregen. Tot die conclusie komen 3 psychologen...
-
Grote zakken chips zijn beter voor de zelfbeheersing dan kleine. Dit heeft marketingeconome Rita Coelho do Vale ontdekt na onderzoek over hoe...






1 reactie
Ik vind deze reactie
Ik heb jarenlang het zogenaamde Lo Salt gebruikt, dat heeft ook een hoger kalium gehalte, maar met zo'n bus doe ik wel twee jaar geloof ik.