Het Britse Committe of Advertising Practice (CAP), dat verantwoordelijk is voor de Britse reclamecode (non-broadcasting), heeft nieuwe regels opgesteld voor op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen en frisdrank. De nieuwe regels zijn opgesteld met het oog op de groeiende ongerustheid over obesitas bij kinderen. Hieronder een samenvatting van de Britse regels, die per 1 juli 2007 van kracht worden.
Op kinderen gerichte reclame voor voedingsmiddelen en softdrinks mag niet:

- ongezonde eetgewoonten of een ongezonde leefstijl vergoelijken of aanmoedigen bij kinderen
- excessieve consumptie van voedsel of drank aanmoedigen
- op een onverantwoorde manier promotionele aanbiedingen doen
- gebruik maken van zogeheten ‘high pressure’- en ‘hard selling’-technieken
- gebruik maken van gelicenseerde personages en beroemdheden, die populair bij kinderen zijn, indien de uitingen gericht zijn op kinderen in de basisschoolleeftijd
- misleiden over de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van een product

bron: VMT
Dit artikel afdrukken