De nieuwe vleeskeuringsregels onder verantwoordelijkheid van de overheid zijn goed voor export buiten EU. Dat laat varkensslachter Vion vanmiddag weten. Insiders uit de vleeswereld reageren sceptischer.
In een persbericht zegt het bedrijf:
Vion is positief over de voorstellen van de Minister van Volksgezondheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken om de vleeskeuring weer volledig onder te brengen bij de overheid. Dit versterkt het overheidstoezicht op het slachten van dieren en heeft een positief effect op afzetmogelijkheden van Nederlands vlees buiten de EU.
De vleessector en de overheid hebben vanaf 2003 de vleeskeuring anders georganiseerd. De keurmeesters zijn momenteel in dienst van de Kwaliteitsdienst voor de Dierlijke Sector en worden ingehuurd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De keuringsdierenarts van de NVWA is verantwoordelijk voor de keuring.
Alleen eindverantwoordelijkheid veranderd
Afgelopen vrijdag maakte ik reeds een analyse van het besluit om de nieuwe Nederlandse vleeskeuring weer onder de staat te laten vallen. Kort samengevat luidt die: de bordjes zijn verhangen, de NVWA wordt strenger maar wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven, zoals het verantwoordelijke ministerie ook toegeeft, verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid. Die komt bij de overheid te liggen. Nog preciezer gezegd: bij de handhavende en controlerende dienst NVWA, die functioneert onder ministeriële verantwoordelijkheid. Als er nu iets fout gaat, zullen daar de overheid en de NVWA op aangesproken gaan worden.
Export naar Azië
De keuze van de Nederlandse overheid is helder. Wie zijn overschot aan varkensvlees in bijvoorbeeld de groeimarkten in Azië kwijt wil, heeft iets aan de nieuwe maatregelen. Verzoeken van de varkenssector om de export naar het Verre Oosten te faciliteren worden met de besluitvorming ingevuld. Aziaten vinden de eindverantwoordelijkheid van de overheid prettig.
Het heeft echter ook een keerzijde. Na mijn stukje van vrijdag reageerden insiders uit de vleeswereld persoonlijk naar mij. Ze willen anoniem blijven, maar zeggen iets iets waar Den Haag en de NVWA in Utrecht nog eens goed bij stil moeten staan. Problemen en reputatieschades voor de vaderlandse vleesindustrie zoals die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld Willy Selten, worden hiermee niet voorkomen.
Nederland importeert en re-exporteert belangrijke hoeveelheden vlees waar de nieuwe keuring geen betere grip op zal krijgen. Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde traders. Iedereen die dat wil, kan in vlees handelen en dat in Nederland importeren en exporteren.* Ook al is de formulierenstroom uiterst streng, het toezicht daarop is moeilijk strict te handhaven. Dat betekent dat aanvullende wetgeving dringend noodzakelijk is, wil Vion blij blijven met de nieuwe regelgeving. Zoals een van mijn gesprekspartners zei: "de vraag is niet of er weer een nieuw schandaal ontstaat, maar wanneer. Wat er dan gebeurt is geen feest voor Harry Paul [de directeur-generaal van de NVWA, DV]. Barbertje moet immers hangen en dat zal niet de minister of een staatssecretaris zijn."
* Importen van binnen Europa moet technisch en juridisch worden als intra-Europese handel worden betiteld. Echte im- en export vindt plaats met landen die geen EU-lidstaat zijn.
Fotocredits: NVWA aan de Utrechtse Catharijnesingel, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Vion is positief over de voorstellen van de Minister van Volksgezondheid en de Staatssecretaris van Economische Zaken om de vleeskeuring weer volledig onder te brengen bij de overheid. Dit versterkt het overheidstoezicht op het slachten van dieren en heeft een positief effect op afzetmogelijkheden van Nederlands vlees buiten de EU.
De vleessector en de overheid hebben vanaf 2003 de vleeskeuring anders georganiseerd. De keurmeesters zijn momenteel in dienst van de Kwaliteitsdienst voor de Dierlijke Sector en worden ingehuurd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De keuringsdierenarts van de NVWA is verantwoordelijk voor de keuring.
Wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid.De verwachting was dat deze werkwijze efficiënter zou zijn. In de loop van de jaren bleek deze aanpak echter moeilijk uit te leggen aan autoriteiten buiten de EU. Daardoor ontstonden discussies met handelspartners. Het weer volledig onderbrengen van de vleeskeuring bij de overheid is in dit verband logisch. Dit maakt bij de exportlanden definitief een einde aan twijfels over onze systematiek van keuring. Ook gaat Nederland in de pas lopen met andere belangrijke productielanden, die vasthouden aan de vleeskeuring door overheidsmedewerkers. De nieuwe voorstellen in Nederland zijn een stimulans voor de duurzaamheid van de afzet van het hoogwaardige Nederlandse vlees in landen buiten de EU. Vion gaat ervan uit dat er met de overheid afspraken worden gemaakt over de beheersing van de kosten.
Alleen eindverantwoordelijkheid veranderd
Afgelopen vrijdag maakte ik reeds een analyse van het besluit om de nieuwe Nederlandse vleeskeuring weer onder de staat te laten vallen. Kort samengevat luidt die: de bordjes zijn verhangen, de NVWA wordt strenger maar wezenlijk verandert er niets aan de kwaliteit van de vleeskeuring. Bedrijven blijven, zoals het verantwoordelijke ministerie ook toegeeft, verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun werkprocessen. Wel verandert het beeld van de eindverantwoordelijkheid. Die komt bij de overheid te liggen. Nog preciezer gezegd: bij de handhavende en controlerende dienst NVWA, die functioneert onder ministeriële verantwoordelijkheid. Als er nu iets fout gaat, zullen daar de overheid en de NVWA op aangesproken gaan worden.
Export naar Azië
De keuze van de Nederlandse overheid is helder. Wie zijn overschot aan varkensvlees in bijvoorbeeld de groeimarkten in Azië kwijt wil, heeft iets aan de nieuwe maatregelen. Verzoeken van de varkenssector om de export naar het Verre Oosten te faciliteren worden met de besluitvorming ingevuld. Aziaten vinden de eindverantwoordelijkheid van de overheid prettig.
Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde 'traders'.'Traders' en de keerzijde
Het heeft echter ook een keerzijde. Na mijn stukje van vrijdag reageerden insiders uit de vleeswereld persoonlijk naar mij. Ze willen anoniem blijven, maar zeggen iets iets waar Den Haag en de NVWA in Utrecht nog eens goed bij stil moeten staan. Problemen en reputatieschades voor de vaderlandse vleesindustrie zoals die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld Willy Selten, worden hiermee niet voorkomen.
Nederland importeert en re-exporteert belangrijke hoeveelheden vlees waar de nieuwe keuring geen betere grip op zal krijgen. Het betekent dat de reputatie van de Nederlandse export en de betrouwbaarheid van onze overheid nu afhankelijk zijn geworden van de zogenaamde traders. Iedereen die dat wil, kan in vlees handelen en dat in Nederland importeren en exporteren.* Ook al is de formulierenstroom uiterst streng, het toezicht daarop is moeilijk strict te handhaven. Dat betekent dat aanvullende wetgeving dringend noodzakelijk is, wil Vion blij blijven met de nieuwe regelgeving. Zoals een van mijn gesprekspartners zei: "de vraag is niet of er weer een nieuw schandaal ontstaat, maar wanneer. Wat er dan gebeurt is geen feest voor Harry Paul [de directeur-generaal van de NVWA, DV]. Barbertje moet immers hangen en dat zal niet de minister of een staatssecretaris zijn."
* Importen van binnen Europa moet technisch en juridisch worden als intra-Europese handel worden betiteld. Echte im- en export vindt plaats met landen die geen EU-lidstaat zijn.
Fotocredits: NVWA aan de Utrechtse Catharijnesingel, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Edwin #8, dat doen Franse verwerkers ook. Met Nederlands vlees. Dat is het gevolg van overaanbod, cq. van een sector die geen meerwaarde weet te creëren. Nieuwe initiatieven als Koop een koe daarentegen lopen geweldig. Ik denk dat er schandalig veel geld in wordt verdiend.
Volgen mij is in 2003 alleen veranderd dat de slachterijen de rekeningen zijn gaan betalen voor de uren dat de Nvwa aanwezig is geweest op slachterij. (Permanent tijdens slachten).
Daarvoor was dat voor rekening overheid net zoals dat nu in rest EU nog meestal het geval is.
Dat zal trouwens nu wel niet veranderen.
Denk dat er in de discussie eens verschil gemaakt moet gaan worden tussen verwerkers en slachters .
Slachters staan altijd al onder permanent toezicht van Nvwa/kds maar worden wel aangewezen als de slager die zijn eigen vlees keurt. Tegelijker tijd importeren de verwerkers overal en nergens vlees vandaan om hier de prijzen te drukken.
Zé, die staan daar omdat de kleine snelle handel die geen naam te verliezen heeft, het probleem is.
Grote handelaren en handelaren die een naam en structuur hebben hoog te houden zijn het probleem niet. Niemand in de Europese vleeshandel is nog zo gek om 'naast de pot te pissen' na alles wat er de afgelopen 3 jaar is gebeurd.
Iedereen moet aan de strenge papierstroom voldoen. Maar iedereen kan handelen en wie even snel wat wil verdienen aan een paar partijtjes en daar mee wil rommelen, kan dat ook als er even iemand niet goed oplet. Daarom zijn mijn zegslieden zo sceptisch:
- dit lost een probleem op dat de facto niet meer bestaat (controle op controle is veel strenger dan staatscontrole, weten de mensen uit het vak).
- het lost het probleem niet op dat nog wel bestaat (wie per se wil frauderen, kan dat - al helemaal als er steeds meer verantwoordelijkheid bij de staat zou komen te liggen; die heeft daar niet voldoende toegeruste mankracht voor): dat van de kruimeldieven die het hele systeem qua vertrouwen onderuit kunnen trekken.
Ik begrijp niet waarom 'traders' in dit artikel genoemd worden, immers zij verrichten geen enkele fysieke handeling tijdens het slachten, uitbenen, uitsnijden en verwerken van vlees. Daarnaast valt het mij op dat niettegenstaande de voetnoot aan het einde van het artikel, er weinig of geen verschil gemaakt wordt tussen import/export van/naar derde (niet-EU) landen en intracommunautair verkeer. Dat veel Nederlanders daar geen jota van begrijpen, is logisch, want de patriottische ambtenaren van EZ rekenen de doorvoer van bijvoorbeeld Braziliaanse soja aan Duitse bedrijven niet als intracommunautair maar als export. Nogal wiedes dat Nederland met deze vorm van ambtenarenfraude de tweede landbouwexporteur ter wereld is. Volgens Nederland dan, want Brazilianen liggen in een deuk als ik ze vertel dat Brazilië minder landbouwgoederen 'exporteert' dan Nederland.
Terug on-topic: misschien is het een idee dat de Foodloggers en mevrouw Dijksma zich inlezen in de materie, door onder meer de volgende verordening op te zoeken: (EG) 178/2002
Daarin staat haarfijn beschreven waar levensmiddelenbedrijven en de NVWA zich aan moeten houden.