Voor degenen die gewoon kraanwater te min vinden, is er flessenwater. Voor degenen die gewoon flessenwater niet spannend genoeg vinden, is er water met bubbels. Of met een smaakje. Dat kan variëren van een drupje fruit of vitaminen tot een portie suiker of smaakstoffen.
Maar wie anders wil zijn, komt niet aan zijn trekken.

Kokoswater-hype
Al een jaar of tien hebben gezonde drinkers een alternatief. Kokoswater verscheen in de schappen, aanvankelijk druppelsgewijs. Tussen 2010 en 2013 verdriedubbelde de vraag bijna en kwamen er honderden nieuwe producten bij. Zo ontstond een wereldkokoswatermarkt van $ 1 miljard, becijferde Farmers Weekly.

Kokoswater is het vocht uit de kokosnoot. Het wordt verzameld, gepasteuriseerd (eenmaal uit de noot, is het niet lang houdbaar), geconcentreerd of gedroogd, verpakt, verscheept en verkocht. Grote concerns als Coca-Cola en PepsiCo stapten snel in en verdienden er goud geld aan. Een blikje of fles kokoswater gaat in de VS al gauw voor $ 4 over de toonbank.

Inkoken overslaan
Dat bracht een paar slimme Canadese (en Noord-Amerikaanse) ondernemers op ideeën. Zij beschikken immers ook over een nota bene 'lokale' bron van 'natuurwater'. In de Canadese bossen worden al sinds jaar en dag, als het voorjaar aanbreekt en de sapstromen weer op gang komen, de esdoornbomen afgetapt. Van het heldere boomsap wordt de wereldberoemde 'maple syrup' gekookt. In dat proces wordt het boomsap tot 1/40ste van zijn volume ingekookt.
het water is volledig natuurlijk, duurzaam geproduceerd, veganistisch, glutenvrij, niet-GMO, paleo én lokaal
De onvergelijkbare, goudkleurige en aromatische esdoornsiroop is niet voor niets wereldberoemd en een van de belangrijkste Canadese exportproducten.

Je kunt die inkookstap ook overslaan. De tappers weten dat en die nemen rustig een slokje om hun dorst te lessen. Het boomsap is even helder als water en smaakt ook niet veel anders, 'met een iets zoete nasmaak en en kleine hint van een aards, maple-syrup smaakje', schrijft Modern Farmer. Het moet niet moeilijk zijn hiermee een markt te veroveren, want het water is 'volledig natuurlijk, duurzaam geproduceerd, veganistisch, glutenvrij, niet-GMO, paleo én lokaal (vooral lokaal als je al in een maple-syrup producerende streek woont, maar in ieder geval meer lokaal dan kokoswater, waar je ook woont in de VS)'.

Marketingstrijd
Inmiddels zouden er al 11 verschillende bedrijven met het boomsap de markt willen veroveren. Ze gooien daarbij alle wapens in de strijd die gezondheidsadepten moeten aanspreken. Het klinkt van 'een glas maple water bevat meer mangaan dan een bord boerenkool' tot 'en het smaakt een stuk beter dan kokoswater'.

De nieuwe oogst komt eraan. Het is dan ook behoorlijk spannend om te zien of het maple water straks bij supermarkten en benzinestations naast de kassa ligt en het nieuwste dure water wordt.

Fotocredits: 'Sap', Tammy Friesen
Dit artikel afdrukken