De Fransen noemen ons "l'autre pays du fromage". Verliezen we dat imago?
Afgelopen maandag maakte Vereniging Nederlandse Zuivelbeurs bekend dat de productie van Nederlandse kaas in 2005 volgens voorlopige cijfers is gedaald met 3 procent tot 653.000 ton. Dit in scherp contrast met andere Europese landen waar juist sprake is van groei. De VNZB maakt zich zorgen over de positie van Nederlandse kaasproducenten in Nederland. Die zouden in een spagaat zitten: ze moeten perfecte kwaliteit leveren tegen dumpprijzen.
De Nederlandse kaasexport is gedaald met 4 procent. Gelijktijdig daalde de import met 20 procent. Volgens de VNZB neemt Nederlandse kaas nu de plek in van importkaas. Tegen dumpprijzen bovendien.

Eeten we nou gewoon minder kaas of vinden we de kaas die hier te koop Nederland niet zo lekker meer?

Ik kan me bij het laatste veel voorstellen: het is alleen met heel veel moeite mogelijk om in dit land smaakvolle kaas te vinden (bij een aantal gespecialiseerde kaashandels die op nauwelijks meer dan 1 hand te tellen zijn).
Helaas ja: als je weet hoe kaas kan smaken, dan ben je niet meer zo enthousiast over die industriële stopverf. Kaas is een gemaksprodukt bij uitstek. Als marketeer zou je dus zeggen: zorg dat het weer smaak krijgt!

Bron: VNZB
Dit artikel afdrukken