image De Nederlandse consument heeft in 2006 minder vlees gekocht dan in 2005.

Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren over 2006. Er werd in 2006 2% minder verkocht.

De achterliggende reden voor de dalende afzet is de hogere consumentenverkoopprijs.

Door de hogere prijs bleven de bestedingen vrijwel gelijk aan die van 2005. Vooral rundvlees is in 2006 duurder geworden door een stijging van de Europese prijzen voor koeien en stieren. De prijs voor rundvlees nam met zo`n 4% toe. De hogere prijs zorgde echter niet voor een lagere consumptie aan rundvlees. De Nederlandse consument at evenveel rundvlees als in 2005. Omdat de prijs steeg en de aankopen gelijk bleven, werd er dus ook 4% meer besteed aan rundvlees.
Waar het vleesvolume in 2006 lager was dan in 2005, is het gebruik van vleeswaren juist toegenomen. De supermarkten hadden het grootste marktaandeel met 86%, 1% meer dan in 2005. Slagers in de huishoudelijke vleesmarkt hadden minder dan 10%. Voor vers vlees bedroeg het aandeel minder dan 40%. Voorverpakt vlees is de grootste markt. 87% van al het verkochte vlees werd voorverpakt verkocht, waarvan 96% in de supermarkten. Slagers compenseren het verloren aandeel door nieuwe markten in te slaan, zoals partycatering.


bron: MKB
Dit artikel afdrukken