Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS). De stijging van 0,9% is ook groter dan in februari.

Consumenten besteedden in maart vooral meer aan diensten, zoals in de horeca en aan recreatie en cultuur. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft uit van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen, aldus het CBS. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, werd juist wat minder gespendeerd.

Volgens de zogenoemde Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in mei gunstiger dan in maart. Dat is toe te schrijven aan een positiever beeld van consumenten over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid en dat ondernemers in de industrie minder negatief zijn over hun toekomstige personeelssterkte.

Distrifood meldt dat de stemming onder consumenten in mei onveranderd positief is. Net als in april komt het consumentenvertrouwen in mei uit op +1, ruim boven het gemiddelde over de afgelopen 20 jaar (-8).
Dit artikel afdrukken