Het European Institute for Brand Management (Eurib) heeft 1.049 consumenten gevraagd welke merken zij onmisbaar achten. In de top 100 die is opgesteld naar aanleiding van het onderzoek komen opvallend veel voedingsmerken en voedingsbedrijven voor. Zij bepalen 45% van de totale lijst. Het hoogst noteert supermarktorganisatie Albert Heijn. Douwe Egberts staat zelf op nummer 9 en het theemerk Pickwick van Douwe Egberts staat op nummer 11 en de Senseo is terug te vinden op positie 29.

Unilever is met verschillende merken vertegenwoordigd in de lijst. Na Calvé op nummer 12 volgen Cup à Soup op 16, Magnum op 33, Hertog op 46, Knorr op 47, Ola op 48, Blue Band op 80 en Conimex op 92.

Na Albert Heijn zijn Aldi en Lidl de meest onmisbare supermarkten voor de respondenten. Zij bezetten plek 17 en 18 op de lijst. De enige andere supermarkt in de top 100 is C1000 op nummer 67.

In zuivel is Chocomelk van Friesland Foods het meest onmisbaar geachte merk op nummer 41. Het merk scoort hoger dan Mona en Campina die respectievelijk op plek 56 en 59 staan. Appelsientje van Friesland Foods staat op nummer 70.

Een ander opvallend aspect is dat de lijst maar 1 biermerk kent die consumenten niet graag willen missen en dat is Heineken op nummer 99.


bron: Eurib met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken