imageDat valt nog best mee. We gooien voor ongeveer hetzelfde bedrag aan eten weg ...

In 2007 besteedden de Nederlanders samen voor ruim 3 miljard euro aan snoepgoed. Dat is 139 miljoen euro meer dan in 2006. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het Studiecentrum Snack- en Zoetwaren (SSZ), die bekend zijn gemaakt in het zoetwarenblad Consudel.

Hogere prijzen
In 2007 nam de markt met 4,7 procent toe en 2,6 procent in volume. In consumentenwaarde nam de markt met 139 miljoen toe tot 3,09 miljard euro. Door de prijsstijgingen van grondstoffen stegen de snoepprijzen met 2 procent. Volgens het SSZ had de matige zomer vooral een positief effect op de verkopen van chocolade. Deze markt groeide vergeleken met 2006 met 4,2 procent in waarde en 3,1 procent in volume.

Supermarkt belangrijkste kanaal
In omzet steeg de verkoop van suikerwerk met 4,6 procent, maar in 1,1 in volume. De markt voor biscuit, banket en snijkoek groeide 7,5 procent in waarde en 4,4 in volume.Driekwart van alle zoetwaren wordt in de supermarkt verkocht. In dit kanaal steeg de snoepomzet vorig jaar 4,6 procent. Het out of home kanaal, onder andere tankstations, noteerde een omzetstijging van vijf procent.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken