imageWe zeggen het hier regelmatig: de Nederlander ontbeert warenkennis.

'De Italiaanse keuken blijft de meest populaire keuken in de kookstudio, de Aziatische keuken is in opkomst, gezond en bewust koken neemt toe, maar de kennis van koken, ingrediënten en keukenapparatuur bij de gemiddelde Nederlander is onvoldoende'. Dit zijn de meest opvallende conclusies van het marktonderzoek 'KookstudioTrends2007' dat onlangs werd gepubliceerd door stichting European Cookery school Association (ECA).

De eerste editie van het jaarlijkse onderzoek 'Kookstudiotrends' werd gehouden onder de 420 kookstudio's die Nederland rijk is. Het onderzoek is de eerste activiteit van de onlangs opgerichte stichting European Cookery school Association (ECA) en werd uitgevoerd in samenwerking met Kookstudiogids.nl, internetgids voor consumenten. Met het onderzoek wil de ECA in kaart brengen wat de belangrijkste trends zijn in kookstudiobranche en hoe deze branche zich ontwikkelt. Met totaal 55 vragen werden kookstudiohouders schriftelijk ondervraagd over verschillende onderwerpen uit de dagelijkse praktijk van de kookstudio. Met de antwoorden van totaal 91 kookstudiohouders is een representatief beeld gevormd van de trends in de Nederlandse kookstudiobranche.


De huidige onderzoeksresultaten zullen aan de kookstudiohouders worden teruggekoppeld om hen inzicht te verschaffen in de eigen positie in vergelijking tot de totale branche. De volledige onderzoeksresultaten kunnen door geïnteresseerden worden opgevraagd bij het bestuur van de ECA en mogen met bronvermelding vrij worden gepubliceerd.
Steeds meer Nederlanders bezoeken een kookstudio, zowel individueel als in groepsverband. Ook in andere Europese landen is het aantal gevolgde kookworkshops en kookcursussen in de afgelopen jaren explosief gegroeid. De opkomst en groei van de kookstudiobranche heeft aanleiding gegeven tot de oprichting van Stichting European Cookery school Association (ECA). De ECA stelt zich ten doel om de kookstudiobranche op Europees niveau te promoten, te stimuleren en de rol in de samenleving te verduidelijken. Om de doelstellingen binnen de kookstudiobranche te realiseren werkt de stichting aan:
• De organisatie van voorlichting, promotieactiviteiten en samenwerkingsprojecten.
• Het vergroten van de transparantie en toegankelijkheid van de kookstudiobranche.
• Het uitdragen van het belang van goed en bewust (leren) koken en eten.
• Het stimuleren van onderlinge contacten binnen de kookstudiobranche.

Agenda 2008
De ECA heeft voor 2008 een aantal activiteiten op de agenda staan. Eind april staat de Nationale Kookstudio Week gepland, een nationale themaweek waarin de kookstudio's hun deuren openen voor het publiek. Vóór de komende zomer zal een groot consumentenonderzoek worden uitgevoerd om het beeld en/of de mening van de consument over de kookstudiobranche in kaart te brengen. De onderzoeksresultaten worden na de zomer bekendgemaakt. In het najaar wordt de tweede editie van het brancheonderzoek 'KookstudioTrends2008' uitgevoerd. Er wordt ook gewerkt aan een classificatiesysteem voor kookstudio's om kwalitatief onderscheid tastbaar te maken voor de bezoeker van de kookstudio.


bron: culinairnet
Dit artikel afdrukken