Momenteel bezorgt foodora in Amsterdam, Utrecht en Den Haag maaltijden van kwaliteitsrestaurants. Bij de start was er sprake van 3 werknemers, inmiddels heeft de start-up 600 fietsers in dienst.

"We zijn echt heel snel gegroeid", blikt Vincent Hosman, de Nederlandse manager van de internationale start-up terug. "We zijn exact op het juiste moment ingestapt: mensen bestellen steeds meer thuis en willen anderzijds graag lekker en gezond eten. De timing was goed", verklaart Hosman het succes in de door Thuisbezorgd.nl gedomineerde Nederlandse maaltijdbezorgmarkt.

35% omzetgroei
De bezorgers zijn met hun knalroze bezorgfietsen een opvallende verschijning en maken bij het bezorgen hun eigen reclame. Volgens foodora realiseren de aangesloten partnerrestaurants een gemiddelde omzetgroei van 35% per maand, zonder dat ze zelf hoeven te investeren in een website of bezorgdienst. De restaurateurs promoten inmiddels zelf foodora bij hun gasten. In de praktijk blijken namelijk klanten via het bestellen de weg naar het restaurant zelf te vinden. Hosman: "Mensen bestellen eten bij ons en denken: 'laten we er de volgende keer ook gaan eten'."

Elektrische fietsen
Komende tijd wil Hosman de rest van Nederland veroveren. "Het zou mooi zijn als we in elke stad in Nederland te vinden zijn. We denken er ook over na om, bijvoorbeeld met elektrische fietsen, snel langere afstanden af te kunnen leggen in kleinere gemeentes."

Het afgelopen jaar is foodora ook wereldwijd hard gegroeid. In totaal heeft het bedrijf in 32 steden in 10 landen 8.412 partnerrestaurants aan zich weten te binden.
Dit artikel afdrukken