image Het imago van monniken is zeer bruikbaar: er zijn heel wat bieren en kazen die met een monniksaura verkocht worden. Louter commercieel. De monnik heeft er niets aan. Daar hebben ze genoeg van, want ook zij hebben geld nodig.

In het Franse weekblad Le Point van afgelopen week staat een prachtig artikel over de monnikken van de abdij van Sept-Fons. Zij pakken hun eigen market franchise terug om in de restauratie van hun klooster te kunnen voorzien. Broeder Alexis - van geboorte Amerikaan - is president-directeur van het voedingsupplementenbedrijf - de producten worden gemaakt op basis van de teelt uit de tuinen en van de akkers van de abdij - van de monniken van Sept-Fons.
Er bestaat inmiddels een heel netwerk van abdijen die op een soortgelijke wijze werken en hun produkten ook via Internet distribueren: zie http://www.boutiques-theophile.com/

Ik vind dit eerlijk gezegd geweldig: je formule op een zo inhoudelijke en aanstekelijke manier aanpassen aan de tijd!

De broeders van Sept-Fons weten wel dat er maat gehouden moet worden: doel (restauratie) en middel (geld verdienen) moeten niet worden verward. De andere zorg is de afleiding van de contemplatie. De verleidingen blijken dus groot, maar dat houdt scherp ;-)

Met dank aan Marie France Lanson die met op het artikel wees!
Dit artikel afdrukken