Zo'n klein berichtje op agripress.be: De Rabobank verwacht dat 35 procent van de 245 vleesverwerkende bedrijven zijn deuren zal sluiten in de periode tot 2015. Vooral de middelgrote bedrijven zullen volgens de bank afvallen, omdat zij minder flexibel reageren op veranderingen in de markt en te klein zijn ten opzichte van de steeds machtiger afnemers van hun producten. Dat blijkt uit een rapport van de Rabobank.

De overblijvende vleesverwerkende bedrijven zullen volgens de Rabobank moeten kiezen of zij onder eigen merk of voor het huismerk van een afnemer willen produceren. Het voeren van een eigen merk vergt forse investeringen, maar levert meestal hoge marges op. De productie onder huismerk levert een grotere druk van afnemers op.


Inderdaad: het moet allemaal steeds goedkoper omdat een klein aantal retailers (lees: supermarkten) het winkelschap beheerst én heftig met elkaar op prijs concurreren. De producent krijgt geen ruimte meer om nog kwaliteit in zijn product te stoppen en moet niet alleen knijpen op zijn product maar ook schaalvergroting realiseren om een lagere kostprijs per kilo te kunnen bereiken.

Zou een overheid er nou toch niet goed aan doen om de aanwezigheid van een groter aantal dan het huidige aantal retailers op de markt te stimuleren? Big is beautiful. Maar ook lekkerder?
Dit artikel afdrukken