Millennials zijn erg gevoelig voor voeding. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek door marketingresearchbureau Ypulse.

Van de jonge mensen van 13-24 noemt 42% zichzelf een ‘foodie’. Voor de groep tussen 25-33 tikt de score door tot 46%. Dat betekent met name dat ze trendgevoelig en dus beïnvloedbaar zijn.

Mannen en vrouwen
Mannen volgen vooral trends op het gebied van bier, zoals ambachtelijk bier en speciale biercafés. Vrouwen kijken naar trends op het gebied van gezond eten, zoals quinoa en groentespaghetti. Ook blijken vrouwen meer bezig met mooie presentaties van eten, zoals het serveren in een kom. Instagram en Pinterest zijn belangrijke media om hun creaties te delen.

Leefgebied en herkomst
Mensen aan de west- en oostkust van de VS proberen de meeste trends: 88% van de millennials. Wie in het zuiden woont het minst, maar ook daar gaat het nog altijd om 79%. Ook op het gebied van afkomst zijn er verschillen te zien. Onder Afro-Amerikanen komen de meeste jonge mensen voor die zich een foodie noemen. In de praktijk blijkt dat bijna 33% nog geen enkele van de onderzochte trends heeft geprobeerd. Bij mensen met een Latijns-Amerikaanse afkomst en blanken ligt dat percentage op 15%, bij nakomelingen van Aziaten op 18%.

Millennials van Aziatische herkomst beschouwen zichzelf het minst als foodies, waarschijnlijk omdat veel trends uit Azië over komen waaien, zodat zij dat niet meer als nieuw of trend beschouwen.

'Net zo belangrijk als sex'
Ypulse ziet in 'de passie voor voeding die deze generatie heeft' volop mogelijkheden om voortdurend nieuwe trends te creëren. Dat kan de bestaande machtsverhoudingen en dynamiek in het voedselaanbod tussen de dominante merken en nieuwkomers op zijn kop zetten.

Om het wat smeuïger te maken, kwam Havas Worldwide met onderzoeksresultaten die laten zien hoe jonge mensen voedsel beleven: voor 54% van de millennials tussen de 18 en 34 jaar is eten net zo belangrijk als seks.

Eten is voor een millennial meer dan een functionele activiteit. 53% zegt dat uit eten gaan hun 'favoriete sociale activiteit' is en 56% beschouwt boodschappen doen als 'een van hun favoriete klusjes', schrijft De Standaard.
Dit artikel afdrukken