image


Maarten Arns uit Nijmegen en Harry Schippers uit Wierden zijn in 2005 gestart met hun bedrijf The Shake Factory. Ze ontwikkelden een automaat voor milkshakes die in eerste instantie geplaatst zal worden op middelbare scholen en universiteiten. De milkshake wordt ter plekke gemaakt op basis van verse melk. De eerste 50 automaten worden in september in gebruik genomen. Een milkshake uit de automaat heeft 60 kilocalorieën per 100 milliliter. Dat is evenveel als halfvolle melk. Maar de shake bevat de helft meer eiwitten en calcium dan een gewoon glas melk. Schippers deed ervaring op in de zuivel als directeur van een bedrijf in melkmachines, Arns werkte als verkoper bij het ouderlijk zuivelbedrijf De Korte Slagen in Zevenaar. Schippers importeerde in het verleden de Milkdrive, een automaat voor schoolmelk met een smaakje. Dat was geen succes, mede omdat het veel tijd vroeg om de automaat steeds bij te vullen.

image

De Milkdrive vormde wel de basis voor het idee van The Shake Factory, zoals de ondernemers hun automaat voor milkshakes hebben gedoopt. Het Zwitserse bedrijf dat de Milkdrive had gemaakt heeft het apparaat naar de wensen van Arns en Schippers aangepast en zij kregen het importeurschap voor de machine. De milkshake-automaat is al uitvoerig getest op scholen en pretparken in Overijssel, Drenthe en Noord-Holland. Deze zomer wordt de machine ook nog uitgeprobeerd op 22 campings.

De automaat bevat 6 dozen met gepasteuriseerde containers en boxen met vruchtconcentraten. Die zijn goed voor 350 milkshakes. De scholen kunnen de machine leasen van The Shake Factory en mogen zelf de prijs voor een milkshake bepalen. Arns en Schippers adviseren een prijs van 80 cent. De ondernemers krijgen een vast bedrag per verkochte beker. De bevoorrading van de machines is geregeld via een landelijk dekkend netwerk. Het ouderlijk zuivelbedrijf van Maarten Arns produceert de grondstoffen. De shake wordt helemaal antiseptisch gemaakt. Er komt geen zuurstof bij. Daarnaast zorgen de ondernemers er voor dat de machine één keer per week wordt gereinigd.

Dit is tenminste positieve marketing gericht op de jeugd. Ik geloof absoluut dat het een regelrechte hit kan worden op middelbare scholen!



bron: Gelderlander
Dit artikel afdrukken