Hoeveel mensen zouden dit jaar gezonder willen gaan leven, en daarvoor zo'n hippe 'wearable' hebben aangeschaft of als kerstcadeautje gekregen? De markt voor slimme, wearable, gadgets ontwikkelt zich in volle vaart. Op de technologiebeurs CES werden deze week bijvoorbeeld als nieuwste van het nieuwste smart socks gepresenteerd (houden je beweging bij) en wearables in de vorm van normale (mooie) brillen en horloges zodat je er niet als een geek bij loopt.

Gapend gat
Er is echter een probleem met al die wearables en de goede voornemens. Er blijkt namelijk een enorm gat te gapen tussen het meten en vastleggen van informatie over je lichamelijke parameters en het daadwerkelijk veranderen van je gedrag. En dat is nu juist waar we allemaal zo graag zo'n wearable voor willen hebben.

"Het idee is dat deze apparaten door het vastleggen en rapporteren van gedragingen zoals fysieke activiteit en slaappatroon mensen kunnen opvoeden en motiveren betere gewoonten aan te nemen en gezonder te worden", zegt een groep wetenschappers van de Perelman School of Medicine van de University of Pennsylvania in ScienceDaily. "Maar het gat tussen vastleggen van informatie en gedrag veranderen is substantieel en hoewel de gadgets steeds populairder worden is er maar weinig bewijs dat zij dit gat helpen overbruggen."

Vier voorwaarden voor succes met je wearable
Volgens de auteurs kun je een gedragsverandering alleen maar bereiken door 'gedragseconomische' concepten toe te passen. Denk aan een verloting of mensen vertellen wat ze gewonnen zouden hebben als ze een doel hadden bereikt. Een gedragsverandering krijg je het beste voor elkaar door regelmatig feedback te geven en een 'trigger' in te zetten die mensen aanspreekt op de momenten dat hij of zij daar het meest gevoelig voor zijn.

De auteurs zien vier uitdagingen willen wearables daadwerkelijk tot een gezonde gedragsverandering leiden. In de eerste plaats moet iemand al gemotiveerd zijn om een wearable te willen hebben en hem kunnen betalen. Ten tweede moet de nieuwe eigenaar de wearable ook daadwerkelijk dragen en regelmatig opladen. In de derde plaats moet de wearable het gewenste gedrag accuraat kunnen meten. En tenslotte moet de informatie op een zodanige manier aan de gebruiker teruggegeven worden dat hij of zij het begrijpt, er door gemotiveerd raakt verdere actie te ondernemen zodat de motivatie om een betere gezondheid te bereiken in stand blijft.

"Hoewel wearables in potentie een gedragsverandering naar een betere gezondheid vergemakkelijken, komt deze gedragsverandering niet van de wearable alleen. Uiteindelijk zijn het de betrokkenheidsstrategieën - de combinaties van individuele aanmoediging, sociale competitie en samenwerking en effectieve feedback loops - die aansluiten op het menselijk gedrag", besluiten de wetenschappers.

Fotocredits: de Sensoria Smart Sock op de CES 2015, Nick Deel / International Business Times
Dit artikel afdrukken