image

Dat is natuurlijk een suggestieve kop. Niet alle melkreclame wordt verboden maar alleen die voor volle melk, en alleen die van supermarkt Asda.

Het bedrijf mag er niet meer mee adverteren voor kinderen, vanwege de nieuwe antivetbuik-regels voor op kinderen gerichte reclame. De volle melk is fout. Net zo fout als een klont suiker of een blik Cola. Cola light met vitamine C is natuurlijk weer wel gezond.

Asda zelf begrijpt er niks van, want het bedrijf koopt zijn melk van dezelfde melkcooperaties als andere supermarkten. Ze plakken er alleen hun naam op. Ruzie dus, want hoe haalt de Engelse Voedings- en Warenautoriteit (FSA = Food Standards Agency) het in zijn hoofd om de melk van Asda af te keuren.

Een Asda woordvoerder zegt het prachtig. De manier waarop de nieuwe regels tegen foute kinderreclame worden toegepast zijn een a serious cause for concern.

Zouden ze daar wel weten dat in Nederland de voorzitter van het Convenant Overgewicht en het Voedingscentrum de Jaarprijs Goede Voeding plegen uit te reiken aan gezonde snoepjes (net wat minder suiker en veel meer aspartaam) en net wat minder vette frieten (als je ze onder de ideale omstandigheden bakt, wat zelden het geval is)? Zouden ze ook weten dat die er ook al niet duidelijk bij vertellen dat je daar geen 3 porties van moet nemen?

En dan te bedenken dat die FSA deze week opriep tot samenwerking met de voedingsindustrie om aan 'vertrouwen' te bouwen. Op hetzelfde moment bevestigde de Nederlandse voorzitter van het Convenant Overgewicht desgevraagd nog eens dat het obesitas-probleem toch echt niet bij de fabrikanten zit, maar bij de overheid.

Roep je om vertrouwen dan is er meestal wat aan de hand. Roept een ex-militant linkse jongen dat het bedrijfsleven het zo goed doet dan is er ook wat aan de hand.

WAT?
Dit artikel afdrukken