Achtergrond

dick veerman
reageer
  • De melkprijs dreigt weer een beetje te stijgen, maar ligt nog altijd 20 cent onder het niveau dat boeren zeggen nodig te hebben om melk te kunnen boeren. Boeren zijn inmiddels zo ver dat ze de melk laten weglopen. Gratis weggeven helpt immers niet. Er is geen hond die zoveel komt halen dat de melkfabrieken van CampinaFriesland erdoor droog komen te staan en mensen in de super geen dure melk die niettemin niets kost meer kunnen kopen.

    Zaterdag schreef ik een stukje dat de redactie van de Volkskrant de titel meegaf 'Straks houdt de boer het nog voor gezien'. Boeren hebben een missie en malen niet om een laag inkomen. Maar misschien zijn er grenzen. Het zou toch wat zijn. Een Nederland zonder koeien in de wei. Zonder varkens en kippen in grote schuren. Zonder kassen zelfs. Eindelijk zou eten fors duurder worden en hoefde niemand daar meer om te vragen. Inmiddels loopt de melk over de akkers en gebeuren er ongelukken op binnenwegen vanwege de fatale combinatie van al die vette melk met vette klei. Er schijnt geen midden te bestaan tussen veel te veel en veel te weinig.
    Dat is maf. Nog maffer is de prijsverhoging van de biologische melk bij AH die Pieter ons gisteren meldde. Negen cent meer per liter, terwijl je het gratis bij de boer kunt halen. Hoe je dat als AH je klant uitlegt? Dat hoef je niet. Zelfs bewuste klanten kopen bewusteloos biologisch. Da's wel zo makkelijk, want je fietst geen 30 kilometer om voor een eurootje besparing.





39 reacties

  • Jeroen
    Jeroen
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    5 oktober 2009 - 23:57#39
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0
  • paul jansen
    paul jansen
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    30 september 2009 - 23:44#38
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Wout, in een dergelijk systeem wordt quotum niet direct verhandelbaar door boeren onderling. Het agentschap, die gaat bepalen waar boeren het recht en de mogelijk hebben om productie aan te passen.
    De drang van quotumhandel zal niet groot zijn omdat men, in acht nemend "good practice", al verzekerd is van een acceptabel inkomen.
    Voor echt kleine bedrijven is er in de wereldhandel ook geen plaats.

  • wout kranenburg
    wout kranenburg
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    30 september 2009 - 23:07#37
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Paul. De zelfvoorzieningsgraad van de EU had ik hoger ingeschat maar ik geloof je graag. Of het van de WTO mag weet ik niet maar veel boeren in de EU, incluis mezelf, zullen direct ja zeggen tegen je voorstel. Zeker als het quotum Europees verhandelbaar wordt. In Portugal wordt nu 3 cent per liter betaald terwijl in Nederland dit nog dik 80 cent is. Als we ergens in het midden uit zouden komen dan blijven hier niet veel boeren meer over hoor. Mogen de Nederlandse boeren met liefde ons quotum volmelken;) De Portugese regering zal er echter minder blij mee zijn en daarom zie ik het ook nog niet snel gebeuren.

  • paul jansen
    paul jansen
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    30 september 2009 - 12:38#36
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Wout, de zelfvoorzieningsgraad van melk ligt voor de EU op 109 procent, dus als iedere melkveehouder 10 procent quotum inlevert is het evenwicht bereikt.
    Je kunt kiezen: of voor wereldmarkt tegen een prijs van 25 cent of voor een Europese markt van 35 0f 40 cent.
    Waarbij in de laatste optie alle subsidies, premies en toeslagen kunnen verdwijnen.
    Gebruik je winst om millieu, dierenwelzijn, arbeidsverlichting(loonwerker) te optimaliseren en stop met het uitbreiden en produceren van iets waar toch al teveel van is.
    Het agentschap dat dit moet beheren kan verdere quotumaanpassingen verdelen over gebieden waar dit gewenst is.
    Voor de consument, die dit betalen moet, zal er slechts een kleine verhoging volgen ondat de meeste kosten(in toetjes e.d.) toch al in de rest van de keten zitten.

  • Wout Kranenburg
    Wout Kranenburg
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    30 september 2009 - 0:37#35
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Gefeliciteerd Paul!

    Het Canadese systeem is gewoon een quotum systeem zoals in de EU (quotum per boer). Alleen omdat Canada zelfvoorzienend is en geen zuivel exporteert staan ze met zuivel buiten de WTO en mogen hun grenzen sluiten voor buitenlandse zuivel. Gevolg een fantastische melkprijs van bijna 50 euro cent terwijl de buren nog geen 20 cent vangen. Als we dit systeem in de EU ook willen dan zullen we eerst de productie moeten beperken want we zijn nu de grootste speler op de wereldmarkt. Uit mijn hoofd zullen we in de EU ruim 20 procent minder melk moeten produceren om productie en consumptie in evenwicht te brengen. Daar zit de pijn want wie gaat beperken. Een heel aantal EU landen produceert minder dan ze consumeren. Zij voelen niets voor nog minder produceren. Zij denken laten die landen die nu aan die wereldhandel verdienen het maar zelf oplossen.

  • paul jansen
    paul jansen
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    30 september 2009 - 0:03#34
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Wout, ik ben het met je eens dat een weggooiactie van voedsel negatief uitwerkt.
    Het bovengronds uitrijden in de gierkar mag voor Nederlanders onsmakelijk overkomen voor Duitsers(die deden ook mee) is dit heel normaal.
    Wij Nederlandse boeren aan de grens ergeren ons alle kleuren van de regenboog over het verschil van milieumaatregelen in NL en BRD. Uit dezelfde milieubeschermende maatregelen die bedoeld zijn worden ze precies tegenovergesteld uitgevoerd.
    In Nederland kost het duizenden euro's meer als in Duitsland.
    Het Canadese systeem? Waarom produceren de door jou genoemde landen dan niet meer??
    Als in Europa het Canadese systeem ingevoerd wordt zal de productie daar plaatsvinden waar het economisch voordeel opleverd. Melkgrenzen en bijbehorende beperkingen vervallen en de productie zal verdeeld worden over Europa. Denk daarbij aan de Oost Europese landen waar nog veel mogelijk is.
    En nu ben ik jarig, PROOST.

  • Wout Kranenburg, melkveehouder te Portugal
    29 september 2009 - 23:40#33
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Prima Tonny dat je er niet mee wilt scoren maar je vraagt met je actie wel om aandacht. Waar denk je meer mee te bereiken een actie die positief ontvangen wordt of een actie die negatief ontvangen wordt? Ik denk dat er acties te bedenken zijn die dezelfde aandacht genereren maar positiever ontvangen zullen worden. Eten weggooien ligt nu eenmaal gevoelig. Verder vind ik het marketingtechnisch een geen sterke actie want je koppelt een prachtig product aan een vieze gierkar. Dat is niet de productassociatie die ik wens en ook het terughalen van de sproeiende gierkar vind ik ondoordacht. De sector heeft lang gestreden tegen dit beeld en nu projecteren jullie hem zo weer voor jaren op het netvlies.

    Door de gekozen actievorm heeft de DDB heel weinig actiebereidheid gecreeerd onder de nederlandse melkveehouders. Jullie hadden veel bredere steun kunnen krijgen door een positieve actie te verzinnen en door het gesprek aan te gaan met niet DDB leden. Sinds de eerste melkactie van vorig jaar is de verdeeldheid enorm onder de boeren en daar is de DDB mede debet aan. Eerlijkheidshalve moet gezegd was de LTO de afgelopen weken ook niet sterk en bij tijd en wijlen rancuneus. Waarom niet een week lang voor alle supermarkten in Nederland gaan staan en daar gratis pakken melk weggeven. In Nederland wordt ongeveer 2 miljoen liter melk per dag gedronken gedeeld door 20.000 melkveehouders is slechts 100 liter per boer. Ik schat in meer actiebereidheid en positievere aandacht.

    Verder deel ik je zorgen over de liberalisering en toenemende schaalvergroting. Ik ben regelmatig op amerikaanse bedrijven geweest met duizenden melkkoeien waar ze goed voor hun beesten zorgden maar vrolijk werd ik er niet van. Het werkt vervreemdend zelfs voor mij terwijl ons melkveebedrijf een kopie is van een texaans of californisch melkveebedrijf alleen vele malen kleiner. Hoe het wel verder moet weet ik niet goed.

    Het Canadese systeem is prachtig maar nauwlijks haalbaar in een verenigd Europa. Waarom zouden landen als Portugal en Italie, die nu al minder produceren dan ze consumeren hun productie gaan verminderen terwille van exporterende landen als Nederland (Nederland grootste EU exporteur). Mogen ze hun tekort straks gaan aanvullen met Nederlands overschot zeker. Een lastig verhaal binnen Europa. Als Nederland het Canadese systeem wil dan zal Nederland zelf de productie met ruim de helft moeten verminderen. Of in iedergeval in moeten zien dat Nederland zelf het grootste probleem is. Als Nederland bereid is fors bovengemiddeld in te leveren zullen andere landen ook meer bereidheid tonen.

  • tonny ten vregelaar
    29 september 2009 - 20:27#32
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    de akties zijn ook niet bedoeld om mee te scoren

  • Wout Kranenburg
    Wout Kranenburg
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    26 september 2009 - 19:10#31
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    De stemming is geeindigd in 73 eens en 70 oneens. Daarmee lijkt een meerderheid van Foodlog te vinden dat het schandalig is dat boeren hun melk weglaten lopen. Nu weet ik echter uit betrouwbare bron dat 2 van de oneens stemmers foutief bij de eens stemmers zijn geteld. De uitslag moet dus zijn 71 eens en 72 oneens. Gelukkig maar dat boeren en tuinders die vrijheid nog nipt van jullie gekregen hebben. En verder natuurlijk goed voor de DDB (organisatie achter de acties)om te weten dat dit soort acties niet heel goed scoren.

  • Mark Lemmens
    25 september 2009 - 12:34#30
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Discussie tijdens de lunch op kantoor:
    "Ach man, ik kijk niet naar waar de sperziebonen vandaan komen. Kan mij dat schelen. Als het maar goedkoop is!"
    "Maar die sperziebonen van de AH komen uit Egypte, terwijl de Nederlandse boeren met een overschot zitten."
    "Dat heet marktwerking. Blijkbaar kunnen de egyptenaren het beter en goedkoper. Prima toch?"
    "En die melk dan? Nederlandse boeren krijgen te weinig voor hun melk."
    "Is een kwestie van vraag en aanbod. Blijkbaar is er teveel aanbod, en kan de vrager de prijs bepalen."
    "Maar denk je niet dat het beter is om Nederlandse melk te kopen?"
    "Nee hoor, laat ze maar kapot gaan. Dan blijven de sterksten over, en dan stijgt die prijs wel weer."
    "Jij let dus niet op herkomst of zo, maar gaat puur voor de prijs?"
    "Ja. En de AH is nu eenmaal het meest dichtbij."
    ...

  •  1 2 3 >  Laatste ⟩

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Nog geen account, meld je dan nu aan!

Om te kunnen reageren op Achtergrond artikelen willen we je een beetje beter kennen.
Je reputatie bouw je op in de rubriek Nieuws. Als je daar drie sterren hebt behaald, kun je ook in dit onderdeel reacties achterlaten.

Hoe je sterren opbouwt en waarom we dat zo doen lees je hier.