Afgelopen weekend ging Foodlog Live in Biddinghuizen, bij boer Huib Rijk. Het was een mooie dag met één plensbui, verder mooi weer en inspirerende energie.
Een kleine 60 mensen schreef zich spontaan in. Een dikke 40 waren er daadwerkelijk bij om mee te denken over de strategie van Foodlog en een zevental thema's die op Foodlog regelmatig aan de orde zijn.
Ik vertelde hoe ik Foodlog zie.
Missie & Visie
Foodlogs missie heeft zich door de jaren heen ontwikkeld: het gezamenlijk duiden van nieuws en de implicaties daarvan. Mijn visie daarachter is al jaren dezelfde: wie dat openbaar en in gezamenlijkheid doet, bouwt met respect voor wat iedereen belangrijk vindt aan een toekomst die slechts één beperking heeft, nl. het maximaal haalbare.
Strategie & tactiek
De strategie van Foodlog zoals ik die zie, bestaat uit drie onderdelen:
1. maak van geïnformeerde en betrokken discussies nieuws dat de actualiteit feitelijker laat zien en beter duidt dan gebruikelijk is en distribueer dat naar de media
2. zet de aanwezigheid van het betrokken en geïnformeerde publiek in om ideeën en vragen van opdrachtgevers in alle openheid te bespreken en ontwikkelen zodat daar iets uitkomt dat mensen willen en waar ze aan bij kunnen dragen
3. gebruik de middelen die dat oplevert voor eigen journalistieke producties die gekozen worden door middel van een stemming die wordt bepaald door de appeltjes die commentatoren door hun bijdragen hebben verworven
Microsoft
In die strategie past de mededeling dat Foodlog nieuwsleverancier wordt voor het nieuwe nieuwsplatform dat Microsoft later dit najaar lanceert. Met toegang tot enkele miljoenen unieke lezers per maand, maakt dat ons nieuws en de manier waarop we dat maken en distribueren relevanter.
Vernieuwing site en volgende Foodlog Live: 21 juni 2015
Om die strategie goed uit te voeren zullen we later tegen het einde van dit jaar een nieuw ontworpen website presenteren. Daar zal het Korte Nieuws, Het Nieuws worden en zullen Actueel en Achtergrond plaatsmaken voor Kwesties, een soort online documentaires. Tevens zullen we vaker live events organiseren. De eerstvolgende die je alvast kunt noteren is Foodlog Midsummer Festival op 21 juni 2015.
Zeven thema's
Ten behoeve van de keuzen voor nieuws bespraken we een zevental thema's die door de jaren heen zijn ontstaan en op dit moment de rode draden van Foodlog vormen. We vroegen de deelnemers na te willen denken over onderwerpen die onder die kapstokken wat hen betreft relevant zijn:
- Gezondheid
- Duurzaamheid
- Ketendruk
- Ambachtelijke voedseljournalistiek
- Geopolitiek
- Bestuurlijke kaders
- Wan-/vertrouwen
7 penvoerders schreven kort op wat daarover gezegd werd. In de Circle The Future Foodlog nodigen we de deelnemers aan Foodlog goes Live uit. Ook andere lezers zijn daarin welkom als ze actief willen bijdragen aan de strategische keuzen van Foodlog. Wie naar de Circle gaat, kan zich aanmelden voor een Circle-account. We laten je zo spoedig mogelijk toe.
Eten & drinken
Alle deelnemers brachten iets te eten of drinken mee voor elkaar. Het was spannend om op die manier anderen niet alleen te ontmoeten maar ook te proeven. De dag was een feestje van iedereen voor iedereen. Dat geeft een bijzonder gevoel. KoppertCress, Willem&Drees, Jopie Duinhouwer, Huib Rijk en Zé Povinho verdienen extra dank omdat ze wat extra levensmiddelen meenamen waarvan iedereen kon proeven. Bijzondere dank verdienen Huib en Hennie Rijk-Hartkamp die hun boerderij Symbiose voor Foodlog goes Live ter beschikking stelden. Huib nam de deelnemers op de platte kar mee voor een trekkertocht over zijn akkers.
Fotocredits: luisterende deelnemers naar de presentatie van één van de thema's (boven), Huib Rijk (onder), Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Ik vertelde hoe ik Foodlog zie.
Missie & Visie
Foodlogs missie heeft zich door de jaren heen ontwikkeld: het gezamenlijk duiden van nieuws en de implicaties daarvan. Mijn visie daarachter is al jaren dezelfde: wie dat openbaar en in gezamenlijkheid doet, bouwt met respect voor wat iedereen belangrijk vindt aan een toekomst die slechts één beperking heeft, nl. het maximaal haalbare.
Strategie & tactiek
De strategie van Foodlog zoals ik die zie, bestaat uit drie onderdelen:
1. maak van geïnformeerde en betrokken discussies nieuws dat de actualiteit feitelijker laat zien en beter duidt dan gebruikelijk is en distribueer dat naar de media
2. zet de aanwezigheid van het betrokken en geïnformeerde publiek in om ideeën en vragen van opdrachtgevers in alle openheid te bespreken en ontwikkelen zodat daar iets uitkomt dat mensen willen en waar ze aan bij kunnen dragen
3. gebruik de middelen die dat oplevert voor eigen journalistieke producties die gekozen worden door middel van een stemming die wordt bepaald door de appeltjes die commentatoren door hun bijdragen hebben verworven
Microsoft
In die strategie past de mededeling dat Foodlog nieuwsleverancier wordt voor het nieuwe nieuwsplatform dat Microsoft later dit najaar lanceert. Met toegang tot enkele miljoenen unieke lezers per maand, maakt dat ons nieuws en de manier waarop we dat maken en distribueren relevanter.
Vernieuwing site en volgende Foodlog Live: 21 juni 2015
Om die strategie goed uit te voeren zullen we later tegen het einde van dit jaar een nieuw ontworpen website presenteren. Daar zal het Korte Nieuws, Het Nieuws worden en zullen Actueel en Achtergrond plaatsmaken voor Kwesties, een soort online documentaires. Tevens zullen we vaker live events organiseren. De eerstvolgende die je alvast kunt noteren is Foodlog Midsummer Festival op 21 juni 2015.
Zeven thema's
Ten behoeve van de keuzen voor nieuws bespraken we een zevental thema's die door de jaren heen zijn ontstaan en op dit moment de rode draden van Foodlog vormen. We vroegen de deelnemers na te willen denken over onderwerpen die onder die kapstokken wat hen betreft relevant zijn:
- Gezondheid
- Duurzaamheid
- Ketendruk
- Ambachtelijke voedseljournalistiek
- Geopolitiek
- Bestuurlijke kaders
- Wan-/vertrouwen
7 penvoerders schreven kort op wat daarover gezegd werd. In de Circle The Future Foodlog nodigen we de deelnemers aan Foodlog goes Live uit. Ook andere lezers zijn daarin welkom als ze actief willen bijdragen aan de strategische keuzen van Foodlog. Wie naar de Circle gaat, kan zich aanmelden voor een Circle-account. We laten je zo spoedig mogelijk toe.
Eten & drinken
Alle deelnemers brachten iets te eten of drinken mee voor elkaar. Het was spannend om op die manier anderen niet alleen te ontmoeten maar ook te proeven. De dag was een feestje van iedereen voor iedereen. Dat geeft een bijzonder gevoel. KoppertCress, Willem&Drees, Jopie Duinhouwer, Huib Rijk en Zé Povinho verdienen extra dank omdat ze wat extra levensmiddelen meenamen waarvan iedereen kon proeven. Bijzondere dank verdienen Huib en Hennie Rijk-Hartkamp die hun boerderij Symbiose voor Foodlog goes Live ter beschikking stelden. Huib nam de deelnemers op de platte kar mee voor een trekkertocht over zijn akkers.
Fotocredits: luisterende deelnemers naar de presentatie van één van de thema's (boven), Huib Rijk (onder), Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beste Dick en redactie,
Hoe staat het eigenlijk met de toekomst van Foodlog? Ik lees net een opmerking van je in een andere draad over een ''eigen uitzending'' in de ''nieuwe Foodlog die volgend jaar gaat komen'' en dat maakt me nieuwsgierig! Er verschijnt niets meer binnen de Circle The Future Foodlog....
Roeland, dan wordt het toch tijd voor een Vlaams feestje.
Ahum, woon al veel langer in Utrecht dan ooit in Limburg. Maar, vader afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, grootmoeder uit Vlaanderen, telt dat ook Huib Rijk?
Mark, ik wil graag horen welke ideeën leven, dus hoor graag de reacties op jouw voorstel.
Ik wil slechts dit zeggen: Foodlog 1) moet (=vormvereiste om te kunnen blijven bestaan) relevant zijn met nieuws (dus een vorm van 'daarin beter zijn dan anderen' hebben en verder ontwikkelen) 2) kan (= kan daarin instrumenteel zijn) werken aan het doorbreken van gepolariseerde posities 3) mag (= heeft een logische functie die voortvloeit uit 2) een aanzet geven tot het organisatorische vormen die het 'daaroverheen' realiseren 4) moet (= vormvereiste om serieus te kunnen zijn op 1) die, als ze daardoor een betrokkenheid van Foodlog zouden krijgen, zo snel mogelijk buiten de deur zetten door ze te verzelfstandigen.
Dat kan alle kanten op gaan Dick. Zolang er maar een breed draagvlak (hier) voor kan worden gevonden. De volledig gesloten teelt (alle in- en output meten) van peter Jens en mij bijvoorbeeld.
Of gesloten meten of het inderdaad zo is dat alle micronutrienten na oogst en vergisting (energie is tenslotte een C-H verbinding die de plant uit lucht en zon haalt) nog in het digestaat zitten om van daaruit een 'zonne-oogst' te ontwerpen.
Of het faciliteren van een moderne communicatievorm tussen producent en consument om - op waarde - de discussie 'wat vinden we belangrijk' te voeden en te begrijpen welke (nieuwe) lok- en stuurmiddelen in augmented reality opgesloten zitten.
Of het faciliteren van onderzoek nieuwe stijl in gezondheid van de mens: los van dogma's.
Ik kan nog even doorgaan. Jij ook denk ik. Wat dacht je ervan om de eventuele winsten die Foodlog maakt te investeren (samen, foodlogcrowd) in dergelijke harde tests? Minus kosten en een stukje fee....