Petrini vindt dat een broodje met vlees - een hamburger dus - voor €1,20 niet thuishoort op de Expo, de wereldvoedseltentoonstelling in Milaan. Dat maakte hij afgelopen dinsdag tijdens een vurige speech duidelijk.

Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven
'Trots op 6.000 maaltijden'
Het lijkt erop dat McDonald's schoon genoeg heeft van de protesten van Slow Food tegen zijn Fast Food. In een verklaring zegt de hamburgerketen er trots op te zijn dagelijks 6.000 maaltijden aan mensen te kunnen verstrekken. Het Amerikaanse bedrijf zegt zich er voorts over te verbazen dat mensen die biodiversiteit prediken kennelijk geen respect hoeven te hebben voor de vrije eetkeuzen van andere mensen. In een zin daarna wordt de toon van McDonald's snerend: "Duizenden mensen kiezen er zelf voor om bij ons te eten, misschien zelfs wel nadat ze langs het gigantische, trieste en maar pover bezochte Slow Food paviljoen zijn gewandeld."

'Multinational'
McDonald's laat vervolgens geen misverstand bestaan over de manier waarop het bedrijf zich behandeld voelt: "Van ideologie kun je niet eten. Slow Food is inmiddels een grote internationale organisatie, een soort multinational. Het is dan ook om te huilen dat Slow Food nog steeds het verzet tegen McDonald's nodig heeft om zich een positie te geven. McDonald's staat op de Expo nadat het meedeed in een openbare aanbesteding, terwijl de wijzen van Slow Food - zoals in de kranten te lezen staat - zomaar zijn toegelaten."

Saatchi & Saatch maakt campagne voor Slow Food
Vandaag maakte Slow Food een actie bekend om kleine boeren van over de hele wereld naar Expo2015 te halen. Het gaat om een fundraiser om hun reis- en verbljfkosten naar en in Milaan te kunnen bekostigen. In het persbericht schrijft de slowe multinational: "Slow Food en het Slow Food Youth Network roepen de wereld op een kleine bijdrage te leveren aan de reiskosten voor de jonge boeren, vissers en voedselproducenten, die veelal kleinschalig werken en afkomstig zijn uit lage- en middeninkomenslanden. In samenwerking met het wereldberoemde reclamebureau Saatchi & Saatchi lanceren Slow Food en het Slow Food Youth Network vandaag een crowdfundingplatform. Het doel is om voldoende geld binnen te halen om de reiskosten voor 2000 jonge boeren, vissers en voedselproducenten te kunnen betalen.

SFMcDO


Saatchi & Saatchi ontwikkelde een campagne rondom de Small Scale Producers. In de campagne zijn de boeren, vissers en voedselproducenten, de helden van de toekomstige voedselproductie, in de schijnwerpers gezet door middel van miniatuurbeeldjes, die op prominente plekken in Milaan zijn gefotografeerd."

Fotocredits: Slow Food
Dit artikel afdrukken