McDonald's moet het met lede ogen hebben aangezien. De goedkope en snelle ontbijtjes, geserveerd door branchevreemde bedrijven als de Hema, tankstations en niet te vergeten Ikea, veroverden stormenderwijs de markt. Daarom duikt nu ook de marktleider in fastfood in de 'ontbijtmarkt'. Een snelle hap onderweg kan immers de hele dag door, dus waarom zou je het 'ontbijtmoment' links laten liggen?

Onderzoek naar ontbijtgewoonten
De hamburgerketen ging niet over één nacht ijs. Begin dit jaar breidde het bedrijf zijn ontbijtassortiment al uit. “Buiten de deur ontbijten groeit sterk in Nederland. Ook wij zien een snelle ontwikkeling van het aandeel van de ochtenduren in onze maandelijkse omzet en een groeiend aantal bezoekers. Wij springen daarop in door te variëren met ons ontbijtaanbod en deze aan te passen op de wensen van ontbijtend Nederland”, stelt Jo Sempels, Algemeen Directeur McDonald’s Nederland. Om er achter te komen hoe Nederland ontbijt en daarop in te kunnen spelen, liet McDonald's een marktonderzoek uitvoeren door Peil.nl onder 2.500 Nederlanders.

Daaruit blijkt dat 41% van de respondenten een hartig ontbijt prefereert, terwijl 26% kiest voor een zoet ontbijt. Een 'gezond' ontbijt met yoghurt, thee of koffie is favoriet bij 21%, fruit geniet de voorkeur van 9%. Verder geeft 1 op de 5 Nederlanders aan 's ochtends te weinig tijd te hebben om te ontbijten en ruim een derde er niet meer dan 5 minuten aan te besteden.
Daar staat tegenover dat 40% wel de tijd neemt voor een uitgebreid ontbijt.

Ontbijtaandeel verdubbelen of zelfs verdriedubbelen
Om zowel de gehaaste en on-the-go ontbijters als de rustige ontbijtgenieters tegemoet te komen, opent McDonald's vanaf deze week al zijn McDrives al vanaf 8 uur 's ochtends. De gewone restaurants openen, afhankelijk van de locatie, om 8 of 9 uur. “Het is dan ook onze ambitie om het aandeel van ontbijt van nu 1% naar 2% tot 3% van onze totale omzet te brengen”, zegt Sempels.

Fotocredits: abri, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken