imageHet marktpotentieel voor functionele chocolade is erg groot. Uit een recente studie in opdracht van chocoladeproducent Barry Callebaut in vijf Europese landen met een rijke chocoladetraditie blijkt dat 36% chocolade wil kopen die de gezondheid actief bevordert. Zo'n 40% zou graag chocolade kopen waarvan het suikergehalte op een natuurlijke manier is verminderd, zonder dat het de smaak van de chocolade beïnvloedt. Voor dit type gezondheidbevorderende chocolade wil de consument graag tot 10% meer betalen. Europeanen zijn chocoladeliefhebbers. Ruim de helft van de ondervraagden eet minstens een paar keer per week chocolade eet; 79,8% eet chocolade minstens een paar keer per maand. Belgen en Zwitsers voeren het klassement aan: 62% van de Belgen en 60% van de Zwitsers geniet minimaal een paar keer per week van chocolade.

Melkcocolade meest populair
De meest populaire smaak blijft melkchocolade: 58% van de Europese consumenten zegt melkchocolade te eten, op de voet wordt gevolgd door pure chocolade (43%) en chocolade met noten, rozijnen of nougat (41%). Frankrijk springt uit het Europese klassement: pure chocolade is er met 57% de meeste populaire smaak. Hoewel in Duitsland traditioneel vooral melkchocolade geconsumeerd wordt, is er toch reeds 37% dat zegt pure chocolade te eten.

Terwijl de 'gewone' chocolade erg populair blijft (88,8% gemiddeld), valt de groei op van origine chocolade (10,8%) en fairtrade chocolade (8,2%). Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een voortrekkersrol: 22% consumeert origine chocolade, 14% fairtrade chocolade.

Functionele chocolade
Hoewel functionele voeding (voedsel met een bewezen positieve invloed heeft op bepaalde lichaamsfuncties of -systemen ) wereldwijd aan populariteit wint, is er amper functionele chocolade beschikbaar op de markt. Daardoor is de consumptie van functionele chocolade met amper 1,6% nog erg klein.

Europeanen geloven dat chocolade een positieve invloed heeft op het psychische en fysieke welzijn: goed voor de moraal (53%), geeft energie (48%), goed voor het geheugen (15%), goed voor hart en bloedvaten (13%) Vooral Franse en Zwitserse consumenten zijn overtuigd van de gezondheidsvoordelen van chocolade. Britse consumenten zijn het meest sceptisch in Europa.

bron: Callebaut
Dit artikel afdrukken