imageKlanten van een Albert Heijn-vestiging in Den Bosch kunnen tijdelijk een maaltijdsuggestie ontvangen op hun mobiele telefoon. Het gaat om een proef van de supermarkt en Go-Tan, producent van Aziatische levensmiddelen. Klanten moeten wel bluetooth aan hebben staan.

Wie de functie op zijn mobiele telefoon heeft ingeschakeld, krijgt bij het betreden van de Bossche winkel het bericht: 'Stel je wokgerecht samen in de Go-Tan wokshop in dit AH-filiaal'. De boodschap verwijst naar een stand in de winkel waar de klant alle benodigdheden voor het gerecht kan vinden. De actie, die afgelopen maandag begon en duurt tot en met volgende week zaterdag, is bedacht door communicatiebureau One Shoe.


Privacy
Creatief directeur Michel van Velde van One Shoe spreekt van een vernieuwende manier om de consument te informeren. "Een groot voordeel van deze vorm van communicatie is dat het niets kost. En wie geen prijs stelt op de informatie ontvangt geen nieuwe boodschappen, want want we respecteren de privacy van de klant."

Via bluetooth kunnen consumenten onder meer foto's en filmpjes versturen, mits de ontvanger zich in een straal van ongeveer tien meter bevindt. Het Bossche experiment sluit aan bij de Aziatische weken in het filiaal, met onder meer wokworkshops en vechtsportdemonstraties. Een woordvoerder van Albert Heijn sluit niet uit dat meer filialen gebruik gaan maken van bluetooth als de proef in Den Bosch een succes wordt.

Ik vind dit een nieuwe inbreuk op mijn boodschappenplezier. Je kunt bluetooth natuurlijk uitzetten, daar heeft de filiaalmanager gelijk in. Maar 'waar zit dat knopje ook al weer?' of 'shit vergeten'.
Wordt dus niet gedaan en zo word ik dus geheel 'vrijwillig onvrijwillig' bespamd. Ik vind dit soort acties toch wel erg manipulatief. En natuurlijk, ik kies zelf wel. Dat geldt waarschijnlijk stukken minder voor die eet-ongeïnspireerde hardwerkende tweeverdiener die een suggestie graag en zelfs met 2 handen aanpakt. Precies: juist daarom! Wat vinden jullie hiervan?

bron: nu.nl
Dit artikel afdrukken