Lidl heeft in België inmiddels een marktaandeel van 8,1% opgebouwd, schrijft RetailDetail. Dat aandeel moet nog sneller gaan groeien, reden voor Lidl een nationale campagne te starten waarin de discounter zich nadrukkelijk positioneert met 'een breed aanbod aan Belgische, verse producten voor prijsbewuste gezinnen'.

'Versdiscounter'
Lidl herpositioneert zich als een 'versdiscounter'. Daarmee bedoelt het bedrijf dat de focus op lage prijzen en hoge kwaliteit eigen merken blijft, maar dat Lidl op het gebied van verse groenten, fruit en vlees de directe concurrentie met de fullservice supermarkten aan gaat. Lidl onderstreept de nieuwe positionering met een grote reclamecampagne op de radio en in print.

Bedreiging voor Colruyt
De nieuwe focus op gezinnen is volgens Lidl geen verrassing voor de directe concurrenten. "de nieuwe huisstijl met andere accenten volgt op de uitbreiding van het assortiment en de modernisering van het winkelpatrimonium met een frissere en aangenamere uitstraling, waar gezinnen zich beter in thuis voelen", citeert RetailDetail.

Als Lidl deze strategie doorzet, wordt het verdienmodel van de traditionele supers in het hart geraakt.
Met name lage prijzen-super Colruyt moet de nieuwe ontwikkeling met argusogen volgen. Behalve met de opmars van Albert Heijn in België moet Colruyt ook serieus rekening houden met de nieuwe 'versdiscounter' Lidl. Dat is een hele uitdaging als je gewend bent je te positioneren als de supermarkt met de laagste prijzen en een volledig, breed, merkenassortiment.

Supers verdienen hun geld met vers en verliezen het in houdbaar. Daarom kon de nog-niet-zo-verse Lidl van vroeger rustig zijn gang gaan. Nu krijgen de verse supers de hete adem van de discounter pas goed in hun nek. Zij kunnen niet mee in de lage prijzen van Lidl omdat ze hun verliezen in houdbaar goed moeten maken, terwijl Lidl van die onhandigheid in zijn assortiment geen last heeft. Als Lidl deze strategie doorzet, wordt het verdienmodel van de traditionele supers in het hart geraakt. Dat geldt zelfs voor een vernieuwer als Colruyt. Als Lidl zich ook in Nederland prominent met deze versstrategie gaat positioneren, zullen AH en Jumbo dat merken in het rendabele deel van hun omzet.

Fotocredits: de nieuwe Lidl-folder, via RetailDetail
Dit artikel afdrukken