Dat er allerlei onverwachts gebeurt op het gebied van nieuws en media staat als een paal boven water voor zowel huishoudjournalist Wouter Klootwijk als media-expert Laurens van Klaveren. Slechte journalistiek kan zomaar in het voordeel van bedrijven werken. Een geplande media-actie kan juist leiden tot een negatief imago voor je bedrijf.

Ongrijpbaar
Wouter omschrijft de media als volkomen ongrijpbaar. Als journalist “geeft hij door wat hij te weten komt, wanneer hij denkt dat anderen dat ook willen weten willen”. Wouter zit vol met sterke verhalen die laten zien dat het (bijna) onmogelijk is om met media om te gaan, omdat er geen peil op te trekken is.

Laurens ziet in zijn dagelijkse werk al die media voorbij komen en probeert er niettemin een lijn in te ontdekken. Zijn online bureau Onstuimig ontwikkelt advertentievormen voor levensmiddelenbedrijven en bouwt mee aan de invloed van blogs. In zijn werk wil hij vooral ingewikkelde dingen voor zichzelf en voor anderen simpel maken. Met verhelderende en soms ironische voorbeelden schetst hij een levendig beeld van de niet te bevatten mediawereld. ‘In hoeverre spoort wat online gebeurt met de werkelijkheid?’ is een vraag die hij graag wil beantwoorden. Hoe kom je erachter of een hype in werkelijkheid echt zo groot als hij online lijkt te zijn?

Geen bijbel
“Burgers weten heel weinig over voedsel en dat zal zo blijven”, denkt Wouter. “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op lui die er verstand van hebben en ze zouden moeten beseffen dat kennis over voedsel niet vast ligt in een bijbel”. Toch zijn consumenten hard op zoek naar die kennis en om die te vinden weten ze niet altijd goed waar ze moeten zoeken. “Ze lopen ‘toevallig’ tegen een bron aan die ze die informatie geeft, zoals een blog, een tweet of een verpakking”, zegt Laurens. Hij merkt het zelf als hij op het internet rondneust: “Je gelooft net zo makkelijk de pro-verhalen als de tegen-verhalen als je niet weet hoe het echt zit”.

Niet bang zijn voor eerlijkheid
Als bedrijf is het niet altijd gemakkelijk om te bewegen in zo’n wispelturige, lastig te bevatten en snelle wereld als die van de media. Ieder op zijn eigen manier, geven Laurens en Wouter ‘eerlijk zijn’ als advies aan levensmiddelenbedrijven. Dat bedrijven niet altijd even eerlijk zijn, wijt Laurens aan angst. Hij vraagt zich af hoe reëel die angst is, want hoeveel mensen schrikken er nu écht als ze programma’s zien als de Keuringsdienst van Waarde of als ze erachter komen hoe hun knakworst gemaakt wordt? Juist eerlijk laten zien wat je doet wekt vertrouwen.
Voor ex-KvW-er Wouter is het heel gemakkelijk: voedselbedrijven moeten ‘niet liegen, alle reclametekstschrijvers ontslaan en mij in dienst nemen’.

Kijk hier voor meer informatie over de cursus Food Interaction en de rollen die Wouter en Laurens daarin op zich nemen.
Dit artikel afdrukken